top of page

Tinuturile polare (2). Cercul Arctic (1)


In decembrie 2017 si ianuarie si februarie 2018 noi am studiat intens zonele polare atat Antarctica (prima aici, aici, aici si aici), cat si cercul Arctic. Din pacate nici atunci si nici acum in ianuarie nu am reusit sa pun lectiile despre Arctica pe blog. Stiu ca e deja tarziu, a venit primavara, dar daca nu le pun acum, sigur le voi rataci.

In plus voi adauga carti noi si idei noi facute anul acesta in ianuarie-februarie pe tematica popoarelor din cercul arctic si animalelor.

Cărți non-ficțiune pe care le-am folosit anul trecut pentru studiul ținuturilor polare:

1. Cele mai frumoase minuni ale lumii, ed. Aquila

2. Atlasul copiilor, ed. Corint Junior

3. Atlasul oceanelor, ed. Corint Junior

4. Atlasul animalelor, ed. Corint Junior

5. Descoperiți minunile lumii, Reader's Digest

6. Arctic and Antarctic. Eye Wonder, editura Dorling Kindersley

7. Arctic and Antarctic. Eyewitness, editura Dorling Kindersley

8. 1000 de minuni ale lumii, ed. Aquila

9. Wildlife of the world, editura Dorling Kindersley sau varianta tradusă

10. Prima mea carte despre lume, ed. Litera

11. Sounds of the wild, Jan Pedersen, editura Bokforlaget Max Strom

12. Living in the Arctic, Allan Fowler

13. Penguins, ed. Usborne

14. Bears, ed. Usborne

15. Animalium, ed. Humanitas

16. Hărți, ed. Humanitas

17. Illuminature de Carnovsky, ed. Wide Eyed Editions

18. Atlasul ilustrat pentru copii, ed. Corint Junior

19. Descoperim copii lumii, ed. Aramis

20. Scandinavian Girl and Boy paper dolls, Dover Publications

21. North american indian Girl and Boy paper dolls, Dover Publications

Cărți de ficțiune pe care le-am folosit anul trecut pentru studiul ținuturilor polare:

22. Ținutul fulgilor de nea, ed. InfoDar

23. Just one more swim, ed. Parragon

24. Big Bear, little bear, ed. Little Tiger Press

25. Lars, ursulețul polar, ed. Corint Junior

26. Arctic Wonders, Top that Publisshing

27. The Wild Christmas Reindeer, Jan Brett

28. Cartea cu Apolodor, Dan Ungureanu, ed. Arthur

Cărți de ficțiune NOI pe care le-am folosit pentru studiul ținuturilor polare:

29. The three snow bears, Jan Brett - am folosit-o atata pentru animale, cat si pentru ca avea simboluri si elemente specifice poporului inuitilor.

30. Home for Christmas, Jan Brett - am folosit-o pentru ca avea imagini cu animalele din cercul arctic: bufnita polara, elan etc.

31. Leaf, Sandra Dieckman, Flying Eye Books.

O sa fac o galerie mai jos cu fotografii din interiorul celo 3 carti enumerate mai sus, pentru ca sunt deosebite:

32. The snow queen, ilustratii de Susan Jeffers

33. Craiasa Zapezii, ilustratii de Vladislav Yerko, editura Litera

34. The snow queen, Vlasislav Yerko, Templar Publishing. O MINUNATIE DE CARTE, nu alta! O sa fac o galerie cu fotografii din carte, pentru a va putea bucura de ilustratiile nemaipomenite ale lui Yerko.

35. Craiasa Zapezii, ilustratii de Christian Birmingham, editura Arthur.

Cartile sunt perfecte pe aceasta tema pentru ca vorbesc despre locuitorii Cercului Arctic: femeia finlandeza, femeia lapona, despre animalele polare: renul.

Materiale printabile (resurse web):

1. Arctic and Antarctic Animals Pre-K Pack de la Real Life at Home

2. Arctic Animals de la Trillium Montessori

3. Arctic unit Culture and Geography Printable Pack 1 Every Star is different

4. Arctic unit Language Printable Pack 1 Every Star is different

5. Arctic Bump Game pack de la Preschool Mom

6. Arctic Number Order and Skip counting puzzles de la Grace Hopper Learning

7. Montessori inspired penguin pack de la Living Montessori Now

8. Montessori inspired polar bear pack de la Living Montessori Now

Jucării educative și materiale didactice folosite:

1. Figurine arctice, Safari LTD

2. Figurine animale arctice, Jumbo

3. Figurine zona polară, Play tive (Lidl)

4. Joc de construcție magnetic, Smart One

5. Harta din fetru cu continente

6. Glob pământesc sensorial Apă-Pământ

7. Glob pământesc Montessori cu continente colorate

8. Nisip kinetic

9. Planiglob Montessori facut de mine

10. Machete didactice create de mine: una cu animale polare la un loc, alta doar cu Polul Nord.

PLANIFICAREA ACTIVITATILOR



1. Asezarea pe harta si glob

Am început cu o recapitulare a denumirii continentelor și cu o activitate de așezare corectă a acestora pe harta din fetru. Ecaterina știe continentele si la fiecare ocazie ivita le repetam denumirile.


(Din fotografie lipsește Antarctica)

A asociat apoi continentele din fetru cu continentele de pe Globul Montessori colorat.


Folosind globul i-am reamintit ca Polul Sud se află în Antarctica, iar Polul Nord în Arctica. Despre cercul Arctic nu știa acum un an nimic si aveam mari emotii. Antarctica e usor de înțeles pentru că este un singur continent, la Cercul Arctic insa mi-era teamă că nu va înțelege cum anumite părți din alte continete fac parte din ceva ce noi numim Cercul Arctic, dar acum nu mai exista problema asta.


A putut vedea cum arata cercul arctic aici:


2. Machete didactice

Am facut cateva machete de-a lungul timpului, se vede si evolutia lor.


Am folosit diferite materiale si jucarii:


- animale polare marca Safari, dar si unele luate din magazine de jucarii chinezesti/Jumbo

- jucarii din setul Aventura in jurul lumii, Play Tive, Lidl

- foaie alba si albastra A4

- foi fetru alba si albastra

- animale Safari si Schleich

- cutie alba acoperita cu vata (vata era lipita) - reprezenta ghetarul

- nisip albastru



Si preferata mea:


- foaie de polistiren pictata cu alb si nuante de albastru

- pietre lipite si pictate in alb

- iglu modelat din pasta de hartie (lut)

- animale de la Safari

- figurine din setul Aventura in jurul lumii, Lidl

- inukshuk - constructie inuita din pietre (eu le-am lipit intre ele)

- hartie alba ondulata (reprezinta bucatile de gheata plutind pe apa)

- caiac inuit facut din bete hobby, ata si hartie gumata



Inspiratia mea pentru macheta se gaseste la Making Montessori Ours.




3. Animale polare

Am impartit studiul animalelor. Aici sunt cartile si Cd-ul cu povesti despre ursii polari.


Aici materialele despre reni si elani:


- figurine

- carti de Jan Brett

- geobord (are incluse si cartonase cu modele)


CD-uri cu povesti despre animale, sunt mai multe, dar noi am folosit numai cele care s-au potrivit.



From tigers to turtles and sharks to whales, the audiobooks contain stories, songs and facts about the animals and are sure to keep young children (aged 3+) entertained both at home and on long journeys. With stories from the likes of Dick King-Smith, Viv French and Nicola Davies all included, this is a must-have set of audiobooks for any child who loves animals!

Titles in this collection (10) :

Caterpillar Butterfly The Emperor's Egg I Love Guinea-pigs Growing Frogs Ice Bear Tracks of a Panda Surprising Sharks Tigress One Tiny Turtle Big Blue Whale.


3. Locuitorii tinuturilor polare: Inuitii (1)

Cand ne gandim la locuitorii tinuturilor polare imediat ne gandim la eschimosi, insa acesta este un termen general care denumeste toti locuitorii zonei polare. Noi am studiat si viata inuitilor (care se afla in Canada si Groenlanda), dar nu ne-am limitat la cultura lor, ci am mers mai departe la neneti, la poporul Sami (Europa) si la popoarele de pe continentul Asiei ce fac parte din Cercul Arctic.




Pentru studiul acestor popoare eu am folosit Paper Dolls - Scandinavian Paper Dolls si North American Paper Dolls - papusi de hartie (dupa traducerea lor), de fapt din carton subtire cu haine infatisand costumele populare ale tuturor locuitorilor din regiunile respective. Sunt o minunatie atat pentru copii mici, cat si pentru cei mari (8+ ani).

Ce mod mai frumos de a invata despre diferitele popoare ale lumii decat jucandu-te cu papusi in costume populare traditionale.



(fotografie din Atlas pentru copii)

(Fotografie din cartea Descoperim copii lumii, ed.Aramis)

Cartea descrie viata de zi cu zi a unui copil inuit, Putilik. Copiii de obicei isi imagineaza locuintele eschimosilor avand in minte un iglu, cartea insa le arata ca si inuitii au case obisnuite, iar iglu este numai o locuinta folosita in calatorii sau cand merg la vanatoare timp de cateva zile sau in caz de furtuna de ninsoare.


In cartea Homes vedem si corturile din blanuri facute pentru adapost in zilele de vanatoare.

Am citit o cartea despre inuiti: Immi's Gift. Am folosit si papusile noastre inuite, pe care le-am laminat si decupat pentru ca Ecaterina sa le poata manipula, imbraca si dezbraca usor.

Papusile le gasiti de descarcat si pe Pinterest, pe boardul meu Popoare din zona arctica.


Am cautat si listat imagini reale ale inuitilor si a hainelor lor de vara si de iarna, traditionale, a modului de uscare a pestilor, constructie a iglurilor, a modului de confectionare a ochelarilor care le protejeaza ochii de stralucirea orbitoarea a zapezii si ghetii.

Am gasit chiar si o ideea de activitate pentru copii de confectionare a acestui fel de ochelari.


(Ideea activitatii si fisa model The Crafty Classroom)

3. Arta inuitilor

Am mers mai departe studiind civilizatia inuita, am aflat despre Inukshuk (constructie specific inuita din pietre), despre sculpturile in steatit (soap stone) si ceva arta inuita cu reprezentari ale animalelor polare.

A. Tlingit Art Project

(Arta Tlingit infatisand un somon)

Tribul Tlingit ocupa partea de nord vest (catre Pacific) a Americii de Nord (Alaska) si arta lor infatiseaza animalele din zona polara. In general predomina cateva culori: alb, negru, rosu ai albastru deschis.

Am gasit un proiect artistic tocmai bun de facut cu copiii si se poate adapta atat cu cei mici 3+ani, cat si cu cei mari 9+. Am ales si noi o balena pe care am dorit sa o transformam in tablou urmand modelul tlingit.

Aveti nevoie de:

- foi colorate: alb, negru, rosu, albastru. Noi am folosit ce am avut in casa.

- lipici

- foarfece

- carton gros

- carioca neagra/marker

- model de balena

Cum am lucrat:

- am trasat/listat conturul balenei pe foile colorate

- am suprapun foile si am taiat balena in bucati, dupa cum vedeti mai jos

- am trasat pe carton forma balenei si am lipit bucatile colorate decupate pe conturul balenei

- cu markerul am desenat ochiul balenei

Ideea proiectului e luata de aici, la fel si fisa cu modelul.

B. INUKSHUK

Inukshuk este o constructie inuita din pietre, asemanatoarea intrucatva cu momaile noastre de la munte.

Prima data am intalnit ideea de inukshuk in cartea The three snow bears de Jan Brett si dupa ce am citit cartea si am observat si hainele traditionale inuite si constructia inuita, am facut doua activitati inspirate de inukshuk.



1. Constructie inukshuk din pietre adevarate


2. Inukshuk - activitate de colorare, decupare si lipire.

Modelul acesta de mai jos a fost colorat in culori asemanatoare culorii pietrelor (gri, alb, maro, negru), decupat si reasezat si lipit pe o alta coala. Poate fi si un bun joc de memorie, vedeti daca va reamintiti asezarea lor initiala sau daca nu doriti asa, puteti lista in doua exemplare si unul folosit pentru a lipi pe el piesele decupate.

Alte idei de activitati inspirate de poporul Tlingit aici.

C. Sculpturi in sopa stone

Inuitii au, in zona in care traiesc, steatit (soap stone = piatra de sapun, adica usor de sculptat), o roca moale usor de sculptat, pe care au folosit-o pentru a reda fie animale, fie figuri umane.



Am plecat de la ideea cuvantului soap (=sapun) si am sculptat si noi in sapun cu unelte de lemn, confectionate de noi.

Aici este un video de indrumare in sculptarea in sapun:

4. Proiect Aurora Boreala

Vazusem mai demult un proiect tare frumos cu aurora boreala desenata cu pasteluri cretate, dupa care am cumparat si eu pasteluri cretate din Lidl.

Eu am fie uitat o etapa, fie nu sunt pastelurile mele cretate atat de bune, ca nu au iesit luminile asa cum ma asteptam. E drept nici in poza nu se vede chiar cum arata desenul in realitate.


Activitatea cu aurora boreala e inspirata de aici si veti vedea cat de minunat arata!

bottom of page