top of page

Vine primăvara!(2) Ghiocelul



Aici este lecția noastră de luni - ne-am axat la activități mai mult pe vreme și transformările ei - și lista cu cărțile pe care le folosim săptămâna aceasta la introducerea în tematica Primăverii.




Organizarea activităților pe zile

2. MARȚI


Mi-am pregătit materialele de seara pentru a doua zi de dimineață, dar dimineața copiii au vrut să se joace cu ele înainte de a mânca, așa că eu am mers să pregătesc micul dejun și pe ei i-am lăsat să lucreze la centrul de artă tranzitorie, cu specific de primăvară.

Eu am văzut prima dată acest tip de activitate la Stimulating learning with Rachel și mi-a plăcut grozav; e grozavă și ideală pentru stimularea creativității, mai ales că se potrivește centrul oricărei teme studiate.



1. Centrul de artă tranzitorie - Primăvară



Conceptul de artă tranzitorie e unul dintre preferatele mele în ceea ce privește educația copiilor.

Arta tranzitorie se folosește în pedagogia Reggio Emilia. Pentru arta tranzitorie se pot folosi loose parts.

Versatilitatea acestor materiale le ofera copiilor posibilități multiple de a crea. Piesele libere (Loose parts), reciclate sunt elementele cheie pentru arta tranzitorie. Pentru copiii mai mici, piesele libere inseamna obiecte gasite, atragatoare, frumoase si materiale care pot fi manipulate, cn timpul jocului. Copiii le pot cara, combina, rearanja, alinia, desface si asambla and put loose parts in nenumarate feluri, fara a primi instructiuni specifice. Ele pot fi folosite individual sau combinate cu alte tipuri de materiale. Piesele libere sunt resursa cu oportunitati nelimitate de lucru. Accesul în timpul jocului la o varietate de materiale tranzitorii și la ajutoare de explorare le dezvoltă copiilor:

  • rezolvarea de probleme

  • ingineria

  • creativitatea

  • concentrarea

  • coordonarea ochi-mână

  • dezvoltarea motricității fine

  • dezvoltare motricității grosiere

  • dezvoltarea vocabularului și construcția de propoziții

  • gândirea matematică

  • gândirea științifică

Exemple de piese libere:


- bete lemn/frigarui/scobitori - butuci de lemn / felii de lemn / tocator de lemn - tavi metal - sfoara de diferite grosimi - dopuri pluta / plastic de la orice fel de recipient / metal - role de carton (de la hartia igienica sau de la rola de bucatarie sau de la orice altceva) - rame vechi (de la tablouri, fotografii etc) - oglinzi /sticla (sticla va fi pentru pictura pe sticla) - elemente naturale: pietre, conuri, frunze, cochilii, scoici, macese, pastai uscate de orice fel, pene, scoarta de copac, alune, nuci, castane, coji de fistic - mosoare de ata, inele pentru perdele - suruburi, dibluri - chei vechi, lacate

- bile sticlă, plastic, lemn

- paste, boabe de porumb, fasole, năut etc

Arta tranzitorie poate fi asociata multiplelor domenii de invatare:

- Folosirea materialelor naturale ofera copiilor oportunitati de a explora cu simturile si de a-si imbunatati abilitatile cognitive.

- Joaca deschisa le ofera copiilor posibilitatea de a-si dezvolta si imbunatati abilitatile intr-un ritm propriu. - Le ofera sansa de a-si dezvolta invatarea - le creaza zopiilor contextul de a gandi creativ, de a dezvolta concepte, de a planifica si reprezenta idei.

- Imbunatateste concentrarea si abilitatea de a duce sarcinile la bun sfarsit.


Bine, bine, dar cum le folosim?

Tocmai asta, posibilitățile sunt infinite și rămân la latitudinea celui care le folosește.

Câteva din inspirațiile noastre:


Aici sunt ideile noastre și creațiile noastre




Revenind la tematica noastră, copiii au lucrat și cu piese libere, dar și cu altele:

- broscuțe de lemn

- bucuruze de lemn

- fluturi de lemn

- albinuțe de lemn

- flori de lemn

- mărgele de sticlă

- sârmă plușată

- paie de băut

- soare,lună, norișori din hârtie gumată autoadezivă

- ramă de plastic

- nasturei


S-au jucat vreo jumătate de oră, au mâncat, după care le-am citit Legenda Ghiocelului din cartea Legendele florilor, editura DPH.


Le-am propus să studiem din ce este format un ghiocel, așa că le-am adus unul din grădină și, atingând fiecare componentă a acestuia, i-am rugat să le numească: petale, tulpină, frunze, bulb, rădăcini. Pentru Iusti a fost nou cuvântul bulb, sau cel puțin așa mi s-a părut mie.


După care l-am replantat în ghiveci și Ecaterina l-a udat.

2. Colaj Ghiocel

Am pregătit o activitate care să conțină mai multe etape: desen, decupaj, pliere, lipire. Mai întâi am desenat pe carton verde frunzele și tulpina, le-am decupat (mai putin Iusti), au tăiat o bucată de hârtie verde (reprezenta iarba), le-au lipit pe un carton galben. Din hârtie albă de la bomboanele Ferrero am făcut ghioceii, am pliat în trei hârtia și le-au lipit pe cartonul galben. Portiunea verde ce reprezenta iarba copiii au indoit-o, astfel că era putin în relief.



Tot marți am mai lucrat și altceva, fără legătură cu tematica.

1. Cartonașe Nicolae Grigorescu: Asociere parte - întreg

Cartonașele le-am creat pentru lecțiile din ianuarie cu Grigorescu, dar pe care nu apucasem să le folosesc.

2. Cartonașe cu litere: litere mari și clama de rufe descărcate de la Mic atelier de creație.


Cartonașele au fiecare o imagine pe ele și trei litere, copilul alege litera cu care începe denumirea imaginii, prinzând clama de rufe pe ea.


Mai jos este un slideshow, apăsați pe margini pentru a vedea și celelalte poze.





bottom of page