top of page

Lecțiile din natură. Plante medicinale, ceaiuri și siropuri

Sâmbăta trecută am ieșit iar la pădure ca să adunăm plante pentru ceai. Primăvara aceasta ni s-au golit efectiv toate borcanele cu plante pe care le foloseam pentru a face ceai și am hotărât să mergem, până nu se naște bebe, să adunăm ce se poate aduna în perioada asta.


Inițiam am plecat după flori de salcâm și cimbrișor, dar, așa cum se întâmplă mereu, fie nu găsim ce căutăm și ne reorientăm, fie găsim mult mai multe. De data asta am găsit mult mai multe și am și adunat cantități mari.


Încerc să-i implic și pe copii în recoltarea plantelor, uneori vor să ajute, alteori descoperă ei activități de făcut, de data asta, I. a ajutat la adunarea cimbrișorului și florilor de salcâm, după care a alergat într-una și a explorat; E. a dorit să-și adune singură flori pentru păpuși, apoi a stat în iarbă cu binoclul la ochi căutând păsări.



(Aici E. a găsit și coji de ouă)

Primele culese au fost florile de salcâm, au fost atât de multe, încât nu ne-am dat înapoi să culegem cât am putut și s-au adunat câteva kilograme de flori.


Inițial voiam numai pentru ceai, dar apoi m-am gândit să luăm și pentru sirop și dulceață.


(Florile de salcâm puse la uscat pentru ceai)

A fost prima dată (și pentru mine și pentru mama venită în vizită) când am făcut sirop de flori de salcâm și dulceață din flori.



Rețetă sirop din flori de salcâm


Am căutat rețete pe internet și am găsit-o pe cea de aici, însă noi am modificat puțin cantitățile și timpul de fierbere, pentru că aveam multe flori și voiam să iasă mai parfumat, dar și pentru că mamei i s-a părut că timpul de fierbere este prea mic.

Am folosit două kilograme de flori de salcâm, două kilograme de zahăr, patru litru de apă, un praf de sare grunjoasă.

Florile de salcâm se spală foarte bine, pentru îndepărtarea impurităților și a eventualelor insecte, iar apoi se lasă la scurs. La sfârșitul acestui proces, se desprinde fiecare floare de codiță. Astfel, florile pregătite se pun la fiert în apă clocotiă, pentru aproximativ 20 de minute. După ce au trecut cele 20 de minute, se oprește focul, iar deasupra recipientului în care au fiert se pune un capac. Pentru un sirop din flori de salcâm cât mai delicios și concentrat, florile se lasă la macerat în apa fiartă peste noapte.

A doua zi, se separă lichidul de flori, care trebuie presate bine. Se filtrează, apoi, decoctul, prin strecurări. Separat, zahărul trebuie invertit prin fierbere într-o oală emailată. Acesta se fierbe cu 400 de ml de apă și sarea de lămâie, timp de 10 minute, la foc iute, amestecând. Se colectează și se aruncă spuma care se ridică la suprafața apei.

Pentru pentru a obține sirop din flori de salcâm, se adaugă ceaiul concentrat (lichidul rezultat în urma fierberii florilor de salcâm, n.r.) peste zahărul invertit. Aici se adaugă praful de sare și coaja de lămâie și zahărul opțional, dacă v-ați decis să îl folosiți. Conținutul se pune, din nou, la fiert, la foc iute, până cantitatea scade la jumătate. La sfârșit, se îndepărtează coaja de lămâie, iar siropul se îmbuteliază în recipiente de sticlă.


Nouă ne-au ieșit 3 sticle de sirop: două 1 litru și una de 750 ml.



Sirop din flori de salcâm: Proprietățile florilor de salcâm


Noi bem siropul amestecat cu apă plată sau minerală, ca suc de casă, dar se poate folosi și pentru diferite afecțiuni.

Pentru reducerea simptomelor refluxului gastro-esofagian, care apare ca o usturime pe interiorul gâtului ce coboară spre stomac, se poate administra sirop din flori de salcâm, pe o perioadă mai lungă de timp. Se administrează câte trei lingurițe de sirop pe zi, pentru a fi eficient în tratarea acestei afecțiuni. Tranzitul intestinal, de asemenea, poate fi reglat prin consumul de sirop din flori de salcâm. Florile de salcâm au un efect calmant, antispastic și de diminuare a secreției gastrice acide.


În afara faptului că sunt delicioase, florile de salcâm au numeroase proprietăți benefice pentru organism. Acestea ajută la tratarea insomniei, a afecțiunilor genitale, combat depresia, astenia de primăvară și stările anxioase, calmează tusea și alungă migrenele cauzate de stres. Astfel, pentru obținerea tuturor acestor efecte, este indicat consumul de sirop din flori de salcâm. Acesta poate fi consumat și de plăcere și in lipsa unor simptome specifice.


Dulceața din flori de salcâm


Ne-a ieșit foarte parfumată și bună, am mâncat câteva zile la rând din ea la micul dejun.

Dacă vă interesează rețeta, găsiți aici.


Am mai adunat flori de cimbrișor tot pentru ceai, fiind bun mai ales la tuse.

Așa arată cimbrișorul nostru pus la uscat în casă pe ziare.

Aici puteți citi la ce mai e bun cimbrișorul.

Am adunat flori de păducel.

(Păducelul pus la uscat)

Aici cititi mai multe despre cum îl recunoașteți și cum se poate folosi: Ierburi uitate.

Am cules și putine flori de soc, tot pentru ceai. Dacă vă interesează și rețete cu fructe de soc, găsiți aici: Ierburi uitate.

Voi ce plante sălbatice adunați și ce faceți cu ele?


bottom of page