top of page

Zoologia pentru copii. Despre bureti marini


Săptămâna trecută am avut ultimele lecții despre Încrengătura Poriferan, adică despre bureții marini. Nu mai știu exact de când am început, în planificare cred că am acordat 4 săptămâni bureților marini, pentru că aveam doar o singură lecție pe săptămână.


Prima săptămână a fost doar o lecție de prezentare a bureților marini/spongierilor, le-am dat să pipăie și mă observe un burete marin, am discutat despre faptul că un burete marin, chiar dacă seamănă cu o plantă este de fapt un animal nevertebrat, am vorbit despre corpul unui burete marin și despre modul lui de a se hrăni. Am mers pe predicție și copiii au fost intuitivi și inventivi cu explicațiile.


Le-am lăsat în coș cărți cu ilustrații (fiction și non-fiction) care atingeau subiectul spongieri pe care ei să le poată răsfoi.



Cărțile și DVD-ul pe acest subiect


Au fost nerăbdători să le răsfoiască, așa ca pe orice carte, dar am încercat să le direcționez atenția spre spongieri, am deschis cartea Ocean și le-am căutat imagini reale ale unor bureți marini: lemon sponge, barrel sponge, elephant ear sponge. Le-am și tradus mot-a-mot denumirile și am discutat motivul acordării unor astfel de denumiri: cele mai multe pur și simplu semănau cu un butoi, tub, ureche de elefant. Le-am propus să caute în unele cărți bureții pe care tocmai îi văzuserăm în atlas.

Au cerut să vadă și DVD-ul Pași spre cunoaștere. Oceanele, un documentar de 30 minute în care se prezintă multe detalii:

- oceanele lumii și detalii referitoare la acestea

- curenții marini

- vietuitoare marine

- vietuitoare din adâncuri

- călătorii pe oceane și mări

Și altele....



Mie, colecția de DVD-uri Pași spre cunoaștere mi se pare interesantă și poate fi punct de plecare în aprofundarea unor tematici studiate de copii.


În ultimele 3 săptămâni s-au uitat de 3 ori la documentar și, deși am subestimat nivelul lor de înțelegere - pentru că am crezut că documentarul e potrivit copiilor mai mari și adulților - copiii au rămas cu informații din el și acestea au fost prilej pentru mine de a aprofunda subiectul oceanele și viețuitoare din oceane: am adăugat o lecție cu oceanele lumii în stil Montessori, pentru a învăța denumirile oceanelor, am adăugat cartonașe și puzzle stratificat despre corpul peștelui, am alăturat water and land forms (formațiuni ale țărmurilor).

În următoarea lecție am folosit cartonașe în 3 părți cu tipuri de spongieri; le-am tradus denumirile, la fel ca prima dată (poate era bine să caut și denumirile în limba română a acestor bureți), după care am lăsat-o pe Ecaterina să facă activitatea de asociere a lor,inclusiv a etichetelor cu denumiri.

Dacă vă interesează cartonașele, să știti că sunt doar 2 $ și le puteți achiziționa de aici. Eu le-am listat și laminat pentru durabilitate.

Apoi, înainte de a trece la discuția referitoare la componentele externe ale unui spongier, am reluat discuția din prima lecție și i-am provocat să îmi spună din ce cred ei că e format corpul unui burete și care e rolul fiecărei componente.


Le-am prezentat pe rând cartea de control cu componentele exterioare ale unui spongier și la fiecare dintre copii, am folosit un alt material adaptat vârstei lor: la I. am folosit o carte pentru 3-6 ani, la E. am folosit 6-12 ani. Prezentarea diferă foarte puțin în privința asta.


Pentru 3-6 ani, am tradus numai termenul sponge și l-am înlocuit cu burete marin, puteam lăsa și spongier, pentru componente am căutat să traduc varianta în română, dar după ce m-am sfătuit cu o persoană specializată mi-a spus că e în regulă să las termenii ostia și osculum (nu sunt variante în română, se păstrează varianta în limba latină), iar holdfast l-am tradus oral prin picior de prindere/fixare.

Cartonașele noastre fac parte de Albumul de Zoology luat de aici și care este manualul profesorului pentru segmentul de vîrstă 3-6 ani.

Lui I. i le-am prezentat așa cum apar mai jos, discutând despre rolul fiecăruia, apoi l-am lăsat să facă singur activitatea de asociere, timp în care am lucrat cu E.pe cartea ei de control.


Pe spatele cartonașelor, sunt definițiile.

Cartonașele în 2 și 3 părți pentru 6-12 ani folosite cu E. prezintă la componentele buretelui marin: pores, osculum și spicules. Cele de sus au cartonaș cu definiția, pe lângă cartonașele cu imagini și etichete cu denumirile, cele de jos sunt doar cu imagine si eticheta denumirii.

Se pot cumpăra de aici: Gardenia Montessori la doar 2 $.

Pe măsură ce le-am prezentat, am discutat și rolul lor cu E., după care am lăsat-o să facă singură activitatea de asociere.

A treia lecție la capitolul Spongieri a presupus recapitularea informațiilor din lecțiile precedente sub forma unei discuții între mine și copii și actualizarea acestora într-o cărticică realizată de ei: booklet.

Bookletul este un material folosit des în activitățile Montessori care are rolul de a aduna laolaltă informațiile despre un subiect anume; copiii colorează cărticica și o completează cu informațiile învățate în lecțiile de predare precedente.

Bookleturile copiilor


I. doar a colorat acele părți din booklet care evidențiau fiecare componentă exterioară a buretelui marin, eu i-am scris titlul pe copertă.




E. și-a scris singură denumirile (unele în limba română, unele în limba engleză) și și-a colorat părțile evidențiate. Evident că a făcut treaba asta repede-repede, ca să poată scăpa și să meargă la joacă. Înainte îi corectam greșelile de scriere, de ceva timp încoace nu mai fac asta, doar o pun să recitească (uneori pe silabe, alteori pe litere - cum vrea ea) și în urma citirii își dă seama singură ce a greșit. Alteori dacă pur și simplu începe să se frustreze și nu le observă, îi citesc eu greșit și apoi ea corectează sau nu corectează, însă cel puțin observă unde se poate îmbunătăți.


Ultima lecție la capitolul Spongieri a presupus o activitate de artă, un colaj, cu prilejul căruia am reluat toate informațiile referitoare la componentele exterioare ale unui burete marin, dar și altele despre care am discutat de-a lungul celor 3 săptămâni.


Am căutat cîteva zile o activitate de artă care să fie exact ce aveam noi nevoie: adică să conțină bureți marini de mai multe feluri, nu doar mamifere marine sau pești, să conțină și moluște, cefalopode și corali, să fie prilej de reluare a discuției referitoare la modul cum se hrănește un burete marin și din ce este format. Nu am găsit nimic care să îmi convină și atunci am combinat, inventat și adunat laolaltă mai multe idei.



(Lucrarea lui I. și a mea)

Cum am creat?


- folosind o hârtie cu bule pe care au întins vopsea galbenă cu pensula, am imprimat cerculețe galbene pe carton alb; când s-a uscat am trasat contururile diferiților bureți marini pe care copiii urmau să-i decupeze; asta a fost iar prilej de recapitulare;

- din hârtie de mătase verde și roz răsucită au creat algele și coralii;

- folosit un șablon cu animle marine, au trasat, colorat și decupat viețuitoare din ocean; am discutat astfel despre acele informatii pe care ei le auziseră în documentarul Oceanele;

- toate au fost lipite cu aracet pentru lemn, pentru că nu mai aveam în casă lipici și asa se explică urmele albe de pe foile lor.



(Lucrarea lui E.)


bottom of page