top of page

Cosuletul de dimineata - inspirat din abordarea Charlotte Mason


1) Rafturi cu tematică de Primăvară (abordarea Waldorf)




De azi am trecut și noi cu materialele pe tematica de Primăvară. Până azi nu am avut semne de primăvară afară (cu excepția câtorva zilele calde), dar de azi avem în grădină sumedenie de narcise, toporași și zambile; copacii au făcut muguri și am considerat numai potrivit să schimbăm și noi aranjamentul în cameră, jocurile de pe rafturi.



Îmi plac tare mult aranjamentele de sezon Waldorf și încerc să improvizez, atunci când pot, un colț al naturii (nature corner). Nu avem multe jucării de felul acesta, cu excepția câtorva păpușele de la Ambrosius, copăcei din lână netoarsă și două căsuțe confecționate de mine. Poate că jucăriile de la Bumbu Toys (copăcei de lemn și case tradiționale românești) de care am scris acum câteva zile pe pagină că le puteți achizitiona la jumătate de preț în această perioadă, vor întregi setul și copiii se vor putea juca, creând sătulețe și păduri ale zânelor. Și poate voi putea crea și eu o nature table, așa ca în exemplele de mai jos:


Până însă reușesc eu să cos câteva păpușele, să modelez altele și până ne sosesc jucăriile de la Bumbu Toys, ne mulțumim si ne bucurăm de ce avem.

(cartea All year round - Elsa Beskow (poezii pentru fiecare lună a anului)

Conținut:


- borcănașe cu nisip kinetic colorat

- cărți pe tematica Primăverii, inclusiv flori, insecte

- carte de colorat

- mingiuțe de lână colorată, păpușele și animale, cartea Lili, prințesa florilor de Daniela Drescher, o ilustratoare din Germania, a căror cărți pe încântă și pe mine

Conținut:

- păpușele Ambrosius - ciupercușe și con - exact ca în cartea de vis-a-vis, căsuță ciupercă, covoraș de joacă, băncuță confecționate de mine

- cartea Copiii pădurii - Elsa Beskow

- cutie cu copăcei din lână netoarsă

- coșuleț cu păpușele Ambrosius

- căsuța de zâne - confecționată de mine din fimo/ argilă polimerică

Conținut:

- cărți și cartonașe despre fluturi:

1. Are you a butterfly?

2. Buterflies. Pop-up book

3. Bugs. Usborne (cartonase)

4. Micul biolog. Insecte. ed. DPH

- Ciclul de viață la fluture, Safari LTD.

Conținut:

- cărți: Are you a ladybug? și The life cycle of the ladybug

- Ciclul de viață la buburuză, Safari Ltd.

- plastilină și forme de insecte și flori


Îmi pare rău pentru calitatea pozelor, tot mai scăzută; am rămas doar cu tableta și tot ce se vede bine pe ea, pe laptop arată prost de tot.




2) Morning Basket (abordarea Charlotte Mason)


Tot aici veți vedea și coșulețul nostru de dimineață (Morning Basket) și conținutul lui din această săptămână.


Mai multe lucruri au dus la noi la folosirea acestui coșuleț, nu are rost să detaliez, însă vă pot scrie despre motivele pentru care îl folosesc în continuare, după ce au trecut deja câteva săptămâni de când îl încercăm.




Ce conține?


Conține cărți de poezii/povești, nonficțiune, cărți - puzzle, cărți despre arte/știință, jocuri de masă/jocuri cu cărți/cartonașe, cărți cu sunete, CD-uri cu teatru radiofonic sau cântece (în perioade ca cea de acum ascultăm și muzică psaltică sau acatistele unor sfinți), cărți de căutare/labirinturi. Pe scurt poate conține orice dorești tu să conțină.




Eu am câteva repere după care mă ghidez când aleg conținutul coșului:




1) Vreau să conțină mereu o carte care să ne ducă cu gândul la Dumnezeu, de aceea aleg fie Evanghelia pentru copii (care conține ilustrații bizantine superbe), fie vreo carte pentru copii despre viețile sfinților (cum sunt cele din seria Au fost și ei copii, scrise de Ana Iacob, sau cele cu ilustratii în stil Waldorf despre Sfânta Filofteia, Parascheva etc)




2) Aleg cărți de poezii, valoroase, cum sunt cele de Ana Blandiana, Otilia Cazimir etc




3) Aleg cărți cu text lung, cu capitole sau chiar volume, pe care să le putem citi într-o săptămână sau în câteva zile.




4) Aleg cărți/jocuri/cartonașe de artă (pictură, muzică, sculptură) pentru că vreau să-i îmbogățesc artistic pe copii.




5) Jocuri de masă sau de alt fel de jocuri, atât pentru amuzamentul lor, cât și ca moduri distractive de a reactualiza cunoștiințele.




6) CD-uri cu povești, poezii, cântece, teatru, pentru a le ține mintea ocupată câtă vreme ei lucrează DOAR cu mâinile, pentru a le dezvolta atenția și concentrarea, pentru a le distrage gândul de la efortul pe care îl au de făcut și care întotdeauna devine ușor atunci când ei se concentrează la poeveste.




Cum folosim coșulețul și când?



Evident, îl folosim dimineața.


Am observat de-a lungul ultimului an că pentru Ecaterina activitățiile de dimineață/lecțiile deveneau un motiv de dat ochii peste cap și tantrum. Nu am înțeles de ce, nici acum nu înțeleg de ce, mai ales că asta era rutina ei dintotdeauna, de când era mică-mititică. Coșulețul vine ca o modalitate de a introduce lecțiile sau cel puțin starea pentru lecții gradual și care, zic eu, o ajută să nu mai depună un efort de combatere a mea și a lor (lecțiilor).


După ce terminăm cu rutina de dimineață (trezire, spălare, schimbat haine, ordine) începem sesiunea cu coșulețul.


Eu aleg o carte sau își aleg ei o carte pe care eu să le-o citesc cât ei se joacă sau lucrează unele activități. Activitățile pe care ei și le aleg în timpul asta, sau pe care eu le ofer pot fi: colorat, modelat, construit, joc de rol, crafting, lucru cu cartonașe în 3 părți (Montessori), pin punching etc sau (propuse de mine) semne grafice (Iustin), litere de mână (Ecaterina), artă tranzitorie, puzzle-uri simple și 3D, pictură; în general ceva ce necesită lucrul cu mâinile, dar lasă mintea liberă să se poată concentra la ce aude. În cazul în care eu nu citesc, ei aleg un Cd pe care să îl asculte în timp ce lucrează. Sau ultima variantă, aleg un joc de masă pe care îl jucăm toși 3 sau doar ei doi.


Toată treaba asta durează între 30 min și 2 ore. Totul e în funcție de cât doresc ei să facă activitățile și să asculte. Niciodată însă nu au durat mai puțin de 1 oră.


După ce se termină timpul acordat coșulețului au pauză între 30 min și 1 h și apoi încep lecțiile (mai oficial) cu Ecaterina și, mai nou, cu Iustin.




Săptămâna aceasta am ales multe materiale despre artă în coșuleț:



1. You call that art? Carte cu sculpturi de construit 3D


2. Art for kids. Flowers - carte puzzle cu tablouri celebre cu flori


3. Spot the differences. Vol 1. Carte cu picturi celebre în care trebuie să găsească diferențele bine ascunse


4. Poppy and Vivaldi. Carte cu fragmente scurte din compozițiile lui Vivaldi


5. Dreaming with Rousseau - board book pentru copii mici


6. Bird - Beatriz Vidal. Carte fără text


7. Parabole din natură, ed. Prospero.


8. CD cu povești clasice/teatru radiofonic: Băiet sărac, Bălăioara, Aleodor împărat, Bobocel urâțel, Harap-Alb, Tinerețe fără bătrânețe.




Citiți mai multe aici despre ce e un morning basket și care e rolul lui: https://pambarnhill.com/homeschool-morning-basket/





bottom of page