top of page

Timpul (2). Anotimpurile. Lunile anului


Lecția de mai jos e integrată, în sensul că am combinat noțiuni de astronomie, timp (history) si limbaj.


1) Macheta ZI-NOAPTE


Am creat împreună cu E. macheta zi-noapte pentru a avea un suport pentru predarea si învățarea notiunii de mișcarea de rotație a Pământului si a consecințelor acesteia: diferențele de ore pe glob (zi-noapte).


Am folosit o cutie din carton pentru scutece pe care am împărțit-o în două, jumătate am vopsit-o cu galben, pentru a reda ziua, jumătate cu negru, pentru a reda noaptea. Am decupat un soare și am lipit câțiva norișori și câteva stele autoadezive pentru a completa decorul.



În interiorul machetei am pus globul pământesc, soarelui i-am decupat un orificiu rotund, pentru a putea introduce o lanternă, care să lumineze Pământul.

A înțeles că pentru partea luminată a globului este zi, iar pentru cea neluminată este noapte, a înțeles și că o zi calendaristică durează câtă vreme Pământul realizează o rotație completă în jurul propriei axe (i-am arătat ce înseamnă asta cu globul).

2) Covorașul anotimpurilor și lunile anului

Am creat după modelul Ceciliei de la Vixyblu covorașul anotimpurilor ca suport pentru predarea si înțelegerea noțiunii de mișcare de revoluție a Pământului si a consecințelor acesteia: succesiunea anotimpurilor.


Am adăugat si etichete corespunzătoare lunilor anului, făcute simplu din bucăți de hârtie colorată. Am discutat alegerea culorilor pentru aceste etichete (alb pentru iarnă, verde pentru primăvară, galben pentru vară și portocaliu pentru toamnă), am menționat aniversările din familie care sunt aproape în fiecare lună si am repetat luni corespunzătoare fiecărui anotimp.


Covorașul l-am realizat pe pânză albă (doc), am desenat trunchiurile cu carioci pentru textile, coroanele copacilor și alte detalii le-am pictat cu acrilice.



În mijlocul covorașului este reprezentat Soarele, razele lui sunt de fapt lunile anului.


E. a înțeles:


- că fiecărui anotimp îi corespund 3 luni

- că un an înseamnă timpul cât Pământul se învârte în jurul Soarelui, fapt experimentat și de ea sub forma unui joc în care ținea globul pământesc în mâini și mergea pe marginea rotundă a covorașului.

3) Lunile anului și povestea lor

Din lecție făcea parte și prezentarea Poveștii lunilor anului. Din nou m-am lovit de aceeași problemă: inexistența unor materiale pentru susținerea lecției, așa că, din nou, le-am creat singură, după un model asemănător celor din engleză.


Materialele necesare au fost:


- booklet Lunile anului: conține povestea și imaginea reprezentativă a fiecărei luni a anului

- cartonașe în 3 părți Lunile anului


Bookletul funcționează ca un ghid care conține poveste fiecărei luni și ordinea lor. Jocul cu cartonașele în 3 părți o ajută să reproducă singură cronologia lunilor, să potrivească imaginile lunilor și, implicit, să citească.


Dacă doriți materialele de mai jos, de aici se pot descărca.





4) Limbaj - joc de citire



Pe partea de limbaj am dorit să scrie singură numele lunilor anului. Ea însă a venit cu ideea unui joc: să arunce cu avionul și unde va cădea el, acea luna o va citi și o va scrie din memorie folosind alfabetul mobil. Pentru ajutor în citire și scriere i-am sugerat despărțirea în silabe a cuvintelor și adăugarea literelor după pronunția fiecărei silabe.



O lecție Montessori pe gruparea zilelor în săptămâni și a săptămânilor în luni găsiți aici.





bottom of page