top of page

Lectii despre Pamant și ecologizare. Abordări educationale diverse (Montessori, Reggio Emilia, tradi


În ultimii ani (6 ani) am făcut cunoștiință cu câteva pedagogii și abordări pedagogice noi pentru mine: Montessori, Waldorf, Reggio Emilia, Charlotte Mason. Nu le-am aprofundat pe toate, cel mai mult am aprofundat pedagogia Montessori, dar m-am inspirat mult și din abordările celelalte.


În orice caz, le-am preferat pe acestea în defavoarea celei tradiționale și în măsura în care am putut, am încercat să organizez activitățile educative ținând cont de ideile aceste noi, pentru că acestea din urmă se bazează pe o documentare a modului în care copiii învață.



Aici sunt idei de activități care au tema Ecologia:


1. Matematica/Logica


Șiruri logice folosind culorile asociate apei, pământului. Copiii învățaseră din lecțiile Montessori despre globul senzorial apă-pământ, așa că aceste noțiuni sunt transpuse într-un cod de culori pentru o activitate de logică. De asemenea este o activitate de tip Reggio Emilia, prin faptul că le propune copiilor o provocare (crearea șirului logic cu materialele puse la îndemână) și prin lucrul cu materiale libere (loose parts).


Cartonașele cu culori sunt descărcate de aici (cele cu pătrate) și sunt create de mine (cele cu cercuri) din carton alb și buline colorate.


2. Viața practică

Am făcut cutii pentru reciclarea diferitelor tipuri de gunoi: hârtie/carton, plastic și sticla/metal. Am pus laolaltă gunoiul și copiii l-au sortat corespunzător pentru a putea fi reciclat.

3. Viata practica

Înșiruire globuri pământești și închidere năsturel.

Globurile pământești le-am creat din fetru colorat, iar la panglici am cusut un năsturel. În felul acesta exersăm închiderea-deschiderea nasturilor folosind materiale la temă.

4. Arta plastică - pictură glob pământesc

Materiale folosite:

- farfurii de carton

- spumă de ras

- culori acrilice

- burete pentru pictură

  1. 5. Viață practică: Reciclare hârtie și confectionare hârtie nouă

Se adunaseră multe resturi de hârtie colorată pe care nu am dorit să le arunc, așa că le-am reciclat și am creat un carton colorat nou.

1. Sortare resturi de hartie pe culori.

2. Rupere hartie si asezarea bucatilor în apa calda.

3. Blenduire cu blenderul de mână până se face o pasta.

4. Strecurare pasta de hârtie de apa.

5. Intindere pasta pe hârtie de craft/ziare, acoperire cu hartie de craft si întindere cu sucitorul.

6. Lasare la uscat.

7. Utilizare hartie reciclata pentru felicitari si proiecte artistice.

6. Viata practica/Arta

Reciclare cutii de lapte - transformare in suporturi de creioane, pensule etc. Am folosit hartie gumata autoadeziva, panglici colorate autoadezive.

7. STEM/ Viata practica

Reciclare plastic si tranformare in jocuri. Jocul este oarecum asemanator kendamei, doar ca aici albinuta trebuie sa intre in floare.

8. Constructii

Copiilor li s-a citit cartea Rosie Revere, fetita inginer și le-au fost așezate la centrul de constructii elemente reciclate, naturale (piese libere conform abordării Reggio Emilia) pentru constructia diferitelor imagini de pe cartonase: sera, cladiri, pod, centru colectare plastic etc.

Cartonașele cu modele pentru construcții (I can build) se pot descărca de aici.





bottom of page