top of page

Ceasul / Telling Time activities



Ecaterina

6 ani și 3 luni


A venit cu greu și timpul activităților de învățare a ceasului, deși, ca de obicei, materiale erau adunate de mult (ce-i drept, nu toate), iar E. știe deja de peste 1 an să citească orele pe ceas. Numai și numai pentru că au stat adunate materialele, am dorit să reiau orele pe ceas cu ea. Nu știu cum fac, dar mă simt permanent în urmă cu tot ce planific; fie planific prea mult, fie prea complex, fie nu știu să mă detașez de stresul acela că nu reușesc să fac pe toate cum aș vrea eu, fie toate la un loc și altele pe lângă... Teoria e ușoară, vorba aceea, practica ne omoară!

Sper să găsim un program de lucru și o raportare care să ne aducă tuturor bucurie! Încă suntem la început, deși au trecut 4 ani de când tot lucrăm acasă.




1. Ora întreagă - cartonașe de nomenclatură și ceasul de lemn



Am repetat cu ea semnificația limbilor ceasului: limba scurtă indică ora, limba lungă indică minutele, dar și faptul că atunci când limba lungă se află la ora 12, indică de fapt ora fixă.

Am inițiat un joc simplu în care eu fixam limbile ceasului și ea îmi spunea ora; am ales să indic doar orele fixe; după care a lucrat cu cartonașele în 3 părți care indicau ora fixă. Le-am listat atât în limba engleză, cât și în română. Evident, a mers repede.


Nu găsesc chiar acum sursa loc, era o variantă editabilă, dar una asemănătoare, needitabilă, puteți descărca de aici (sursa este Pinay homeschooler). Eventual dacă găsesc sursa, voi completa ulterior articolul.


Apoi a mai lucrat într-o carte simplă de activități de învățarea a ceasului luată de tati din Jumbo. Cu ce ne-a încurcat cartea a fost faptul că ora fixă era prezentată de genul acesta: 09:00, iar Ecaterina nu înțelegea de ce, dacă este 9 fix, nu apare 09:12, de vreme ce limba mare indica către 12. Am încercat că-i explic că e tot una. Sincer sper că am reușit, dar o să mai verific pe parcurs dacă întradevăr a înțeles.

Exercițiile din carte aveau și rolul de a crea analogie între imaginea ceasului indicând o anume oră și ora indicată așa cum ar apărea ea pe un ceas digital; mai erau și exerciții de scriere a numerelor, dar și exerciții în care i se dădea ora pe ceasul digital și ea trebuia să deseneze limbile pe ceasul analog, conform indicațiilor.




2. Ora întreagă - puzzle în 3 părți


Cartonașele le-am listat pe foi colorate ca să fie mai interesante (ha ha), apoi le-am laminat și decupat.

Se pot descărca grastis de la Proud to be primary (rulați pagina până jos de tot).

Alte tipuri de puzzle-uri din două bucăți se pot descărca de la 123homeschool4me.




3. Fracțiile: întreg, jumătate, sfert, treime


Pentru că am dorit să avansăm, să poată înțelege expresii precum 3 jumătate, 5 și un sfert, am socotit necesar să reluăm noțiunii jumătate și sfert și să introduc treimea.


Inițial ne-am jucat cu plastilina și am rugat-o să îmi facă un cerc cu forma de tăiat plastilină. Ne-am imaginat că este o plăcintă sau o pizza. Am tăiat-o în două și am reluat noțiunea de jumătate. Am menționat că două jumătăți formează un întreg. Apoi am tăiat-o în patru și i-am spus că fiecare parte se numește sfert; prin urmare 4 sferturi formau un întreg, două sferturi formează jumătate.

Cu informațiile astea, am trecut la asocierea cartonașelor cu fracții și a bucățelelor de plastilină.




Imaginile sunt ușor de înțeles, ce cred că a încurcat-o au fost numerele de pe cartonașe. Nu am întrebat-o ce crede ea că înseamnă ele, deși poate era o idee bună, ci am mers cumva în întâmpinarea ei și i-am explicat că 1/2 înseamnă că întregul (1/2) este format din două părți (1/2) și că 1/2 se referă la una din cele două jumătăți; 1/4 înseamnă că întregul (1/4) e format din 4 părți (1/4) și că 1/4 se referă la una din cele 4 părți. A înțeles. Ce am introdus nou aici a fost noțiunea de 3 sferturi (3/4). Am întrebat-o ce poate însemna imaginea de pe cartonașul 3/4 și mi-a explicat în cuvintele ei că arată 3 sferturi. Atunci i-am menționat eu expresia de 3 sferturi și i-am arătat cum se scrie.


Ce am considerat eu că a fost cu totul nou a fost treimile. I-am explicat că o pizza se poate împărți și în 3 părți și atunci fiecare parte se numește treime; la care replica Ecaterinei a fost: Ca Sfânta Treime.

I-am detaliat o treime și două treimei după modelul de mai sus.



Pentru aprofundare am luat ceasul de lemn, am potrivit de câteva ori limbile ceasului pentru a indica jumătăți de oră și i-am cerut să îmi spună orele. Apoi doar i-am spus orele și ea a trebuit să fixeze limbile ceasului de lemn. Tot așa ne-am jucat și pentru a indica sfertul de oră.


4. Confecționare ceas


Aveam descărcată și listată de mult de pe blogul Mic atelier de creație o fișă pentru crearea unui ceas, așa că mi-am zis că e timpul să o folosim. Aveam și un carton sub formă de cerc, perfect pentru un ceas, adus de tati de mult de la lucru. Păstrasem și o plăsuță de hârtie colorată de la librăria Cărturești din Timișoara, care se rupsese, dar care putea fi folosită la diferite proiecte. I-am arătat Ecaterinei cum să măsoare și să decupeze forma de cerc de care are nevoie din hârtia plăsuței și ea și-a decupat și lipit totul singură.

Scopul ceasului a fost învățarea celor 24 de ore ale unei zile: 12 ore pentru zi, 12 ore pentru noapte. Pătratele roz cu numere indicau orele zilei, pătratele mov indicau orele nopții.


Aici am reluat informațiile cu privire la rotația Pământului în jurul propriei axe care durează 24 de ore, de unde si cele 24 de ore care apar pe ceas. Am folosit globul pământesc și am amintit și de faptul că partea luminată a Pământului indică prezența zilei pe acel continent/continente, iar partea întunecată a globului indică prezența nopții.


(Voi posta și articolul referitor la cum am explicat și învațat-o conceptele de zi-noapte, rotația Pământului, cea de revoluție și ceade rotație, prezența anotimpurilor și schimbările lunii pe cer).


E. avea nedumeriri cu privire la ore precum 15, 17, 20, de aceea am gândit că e bine să începem să pomenim de cele 24 de ore ale unei zile calendaristice. Pentru ca ea să înțeleagă de ce sunt 24 (12+12 - adunarea celor 12 ore ale zilei si cele 12 ore ale noptii) am folosi Montessori Beads ca ea să poată face adunarea.








5. Ceas realizat din piese Lego




6. Joc de masă Time flies!


Fișa pentru jocul de masă este descărcată de aici.



bottom of page