top of page

Scriere si citire. Litera â



Săptămânile trecute am făcute vreo 4 lecții cu litere, dar nu am mai reușit să le mai postez.


Înainte de a-i prezenta Ecaterinei noua literă, am urmat exemplul Cameliei, de la Mic atelier de creație și am făcut un joc de scriere și citire: am scris pe tablă, pe rând, cele șapte note muzicale, iar Ecaterina le-a scris și ea după modelul dat de mine. Apoi le-a citit pe fiecare în parte. A fost un exercițiu bun de legare a literelor și de intuiție, Ecaterina recunoaște de ceva vreme literele (cu excepția a câteva pe care nu le-am predat ca lecție, ci doar le-am amintit), dar nu știa să le lege. Cuvintele formate din două litere sunt prima etapă în învățarea citirii. Și merge foarte ușor așa.




1. ) Litere tactile


Lecția noastră a început prin recapitularea literelor a și ă, pe care le-a Ecaterina le-a trasat pe cartonașele abrazive, după care i l-am dat și pe â pentru a-l trasa.


De obicei, introducerea unei litere noi presupune o experiență tactilă, de aceea am pregătit cartonașul cu litera â pe care Ecaterina să-l atingă, familiarizându-se cu forma literei. Cartonașul face parte din kitul Montessori de învățare a literelor de tipar de la editura Gama.

I-am arătat că cele 3 litere fac parte din aceeași familie; i-am mai spus că ă și â sunt doar litere a cu căciulițe. O plictisea și s-a cam supărat că am pus-o să tot traseze literele cu degetul. Eu consider însă că este un exercițiu necesar, pentru că o va ajuta la scriere.




2) Tăvița cu nisip

După ce a trasat conturul literei pe cartonaș. a reprodus litera în tavița cu nisip.

3) Scrierea cu cretă pe tabla neagră

I-am dat tăblița pe care eu scrisesem litera â cu cretă galbenă, urmând ca ea să traseze, peste modelul meu, forma literei cu cretă roz.



4) Scrierea cu cariocă pe tabla albă


A exersat scrierea și pe tabla albă.


5) Trasarea literelor cu formă punctată

I-am făcut pe foaie din puncte forma celor trei litere a,ă și â, urmând ca ea să le traseze corect.

6) Scrierea suprapusă

Pe o coală de hârtie A4 am scris câteva cuvinte din 2-4 litere, toate alcătuite din literele pe care le știa deja, după care i-am dat o foaie transparentă de calc pe care am așezat-o deasupra și pe care am ținut-o bine, să nu alunece. Ecaterina a rescris cuvintele avându-le pe ale mele drept model.

7) Vânătoarea de litere

Am jucat același joc propus de Camelia: am scris pe tablă toate literele studiate până atunci și pe o foaie mi-am trasat forma mâinii, iar la interior am umplut-o cu aceleași litere. Ecaterina își alegea inițial un literă de pe tablă, o încercuia, apoi o căuta pe foaie și o tăia cu o linie. După o vreme, i-am mai ușurat din sarcini și alegeam eu o literă de pe tablă pe care ea o căuta pe foaie.

8) Identificare note muzicale

Mi-a plăcut jocul Cameliei și l-am preluat și eu: am scris pe foaie notele muzicale și le-am încercuit, sub care am scris 7 cuvinte ce conțineau în structura lor denumirea acestor 7 note muzicale: cadou, repede, miere, elefant,rasol, lat, sirop. I-amconfecționat un fel de chenar din hârtie gumată cu care să caute aceste grupuri de litere; după ce le identifica le încercuia.

9) Citire și scriere cuvinte din 3 litere

I-am scris Ecaterinei pe tabla mare doar cuvinte din 3 litere, doar din literele studiate pe care ea le citea și le scria pe tăblița ei mică. Mi-a plăcut că am putut avansa cu cititul, reușește acum să lege și cuvinte din 3 litere, dar am exersat și scrierea. Cu ocazia asta am observat că încurcă literele b și d.

10) Comparare cuvinte cu a, ă, â



Am pregătit lista de mai jos și Ecaterina a citit cuvintele pentru a asculta împreună diferența în pronunție. A legat relativ bine cuvintele din 3 litere, iar la cele mai lungi am ajutat-o eu. Încurcă în pronunție pe ă și â, dar nu mă mir pentru că e numai prima întâlnire a ei cu toate cele 3 litere.



Următoarea lecție va fi pe literele t și ț.

bottom of page