top of page

Pictori romani - Nicolae Grigorescu pentru copii (1)


Aștept de un an și jumătate activitățile astea, care din varii motive subiective și obiective au fost lăsate la dospit în biblioraft.

Începusem acum 2 ani cred primele lecții de artă cu Ecaterina, pe atunci studiasem Van Gogh (aici si aici lecțiile), apoi Gustav Klimt (aici lecțiile); am adunat 3 rafturi cu cărți de artă, materiale, dar lecțiile nu le mai făceam, deși eu, una, sunt mare fan al artelor.


Nu am vrut să mai continui cu artiști străini, i-am preferat pe ai noștri, era necesar să-i cunoaștem întâi înainte de a continua studiul cu alți pictori, compozitori și sculptori din alte țări.


Săptămâna aceasta a fost despre Nicolae Grigorescu, în principal, dar și despre Nicolae Tonitza și Ștefan Luchian pe lângă el. Am hotărât să schimb puțin planificarea, în sensul de a o simplifica, de a avea doar 2 activități pe zi, pentru că E. și I. mai merg și la grădiniță și ar fi prea solicitant pentru ei; în plus, nu reușeam să pregătesc materialele pentru toate activitățile pe care le treceam în planificare și, din perfecționism, ajungeam să nu mai facem nimic.


De aici puteți descărca planificarea.

Chiar și așa simplificată, tot au intervenit lucruri ce ne-au împiedicat să lucrăm zilnic; cu toate aste nu am renunțat la nici una din ele, chiar dacă s-au cam aglomerat în alte zile.



Luni



(Cărțile noastre despre Grigorescu)

Am hotărât să începem cu lectura cărții Cunoaște-l pe Nicolae Grigorescu publicată la editura Gama, fiind și singura carte pentru copii despre pictorul român. Volumul prezintă povestea incredibilă a copilului sărac dintr-o mahala, care a ajuns, peste ani, să picteze alături de impresioniști celebri la Barbizon și să-și dezvelească lucrările în cele mai mari expoziții ale lumii.

Cartea este dedicată copiilor între 7 și 10 ani, eu însă am adaptat lectura pentru vârsta Ecaterinei (5 ani și 2 luni).


Cartea face parte din colecția Români Celebri, din această serie făcând parte și Mihai Eminescu. Ion Creangă, George Enescu, Constantin Brâncuși.



Am mai aflat cum principesa Cleopatra Trubetkoi l-a invitat pe tanarul Grigorescu de doar 15 ani sa picteze biserica ridicata pe mosia ei. Am amintit doar de participarea la un concurs de pictura ce avea ca premiu o bursa in Italia, de sederea la manastirea Agapia pe durata a 3 ani, cat a durat pictare bisericii celei noi. Mihail Kogalniceanu este fermecat de picturile bisericii de la Agapia, motiv pentru care doreste sa-l ajute pe tanarul pictor sa obtina o bursa de studii la Paris.



Cum au lucrat?


I-am lasat sa-si aleaga singuri culorile, dar le-am sugerat o paleta cromatica ce sa imite fie padurea si cerul pe timpul zilei, fie cerul la apus (adica fie sa aleaga nuante de verde si albastru. fie nuante calde): fiecare si-a ales altceva: Iustin a ales verde si albastru, Ecaterina culorile calde. Au mazgalit cum au dorit, le-au suprapus, la un moment dat Ecaterina a descoperit singura ca nuantele se uniformizeaza daca le intinde cu degetul. Le-am dat apoi bucati de carton alb, culoare acrilica neagra si le-am arata cum pot inmuia o alta bucata de carton gros de 3 cm in vopsea si apoi sa trag linii, pentru a reda trunchiul unui mesteacan. Pe cartonul alb le-am trasat eu conturul copacilor, asa, de orientare. Au trasat din nou cum au vrut, Iustin aproape ca ar fi acoperit toata bucata de carton in vopsea neagra. Cand s-a uscat, Ecaterina a taiat singura trunchiurile si le-a lipit pe cartonul colorat, lui Iustin i le-am taiat eu, pentru ca nu manuieste bine foarfecele si cartonul era mai tare, dar de lipit si-a lipit singur.


Modelul de lucru l-am vazut la Deep Space Sparkle si l-am adaptat varstei si materialelor noastre de acasa. Aici puteti vedea un video cu modul de lucru.

Marti

Am rasfoit albumul cu picturile lui Grigorescu, cel de la editura Adevarul, mai mult eu decat ei...

Apoi i-am dat Ecaterinei cartonasele cu picturi in 3 parti, pe care le-a creat acum 1 an jumate, pentru un joc de asociere. Acum nu-s ele cele mai stralucite, mai ales ca inca nu stiu toate mizilicurile legate de modul de lucu in PPT, Adobe si Word.


Despre cum se folosesc cartonasele in 3 parti vedeti video de aici.

Am lucrat doar cu Ecaterina si am rugat-o sa aseze cartonase cu imagine si denumire pe randul de sus, apoi sa asocieze cartonasele cu imagine, iar la final sa asocieze si eticheta cu denumirea tabloului. Ecaterina nu citeste inca, dar a descoperit singura cine cu cine se potriveste: a identificat literele de inceput si forma cuvintelor si in felul asta a lucrat foarte repede potrivindu-le. A avut o singura greseala, a asociat eticheta Taranca cu ulciorul tabloului Taranca din Muscel.


Daca doriti cartonasele, le puteti descarca de aici (varianta de acum 1 an si cea pe care o vedeti postata mai sus) sau varianta de aici (cartonasele sunt bine calibrate, dar nu asa de colorate. S-a strecurat si o greseala acolo, am introdus un Autoportret de Luchian intre ele, pe care il puteti insa indeparta.

Miercuri

Erau planificate ceva activitati, dar o aniversare le-a amanat.

Prima activitate trebuia sa fie un joc: Colectionarii de arta - produs 100 % romanesc despre pictorii romani creat de Klaudia Muntean, o minunatie de joc dedicat scolarilor, pe care noi il adaptam. Ca sa fiu sincera, sunt sugestii de joc (din cele propuse de Klaudia) ce se pot folosi fara griji si cu prescolari. Voi scrie in paranteze cuvantul prescolari in dreptul acelor sugestii de activitati ce se pot face si cu cei mici, nu doar cu cei mari..


Jocul contine doua seturi de carduri:

- set 1 - 50 carduri cu intrebari si rasp.din domeniul picturii - set 2 - 25 carduri-tablou

În prima fază, sunt propuse 3 variante de joc si 3 activitati suplimentare:

1. Colecția mea de artă 1. Colaj – Universul satului românesc 2. Găsește elementul comun (prescolari) 2. Filă de jurnal (prescolari - doar prima parte) 3. Recunoști artistul sau opera? (prescolari) 3. Natură statică

Aici sunt descrise pe larg sugestiile de joc:

Aici sunt detaliate sugestiile de joc:

http://klaudiamuntean.ro/jocul-colectionarii-de-arta-sugestii-activitati/

http://klaudiamuntean.ro/educatie-prin-patrimoniu-colectionarii-de-arta/

Sugestiile noastre de joc pentru 2-5 ani+ pe langa cele propuse de Klaudia:

Initial le-am folosit ca pe niste mici tablouri, asezate pe suporturi.

1. I spy with my little eye / Cu ochiul meu ager vad

Asezati pe masa intre 5 si 10 cartonase-tablou cu fata in sus, alegeti un element dintr-un tablou, fara a atinge cartonasul, apoi indicati un indiciu cu privire la tablou pentru ca ceilalti sa poata ghici. Exemplu: Eu am ales tabloul O floare intre flori si am spus: Cu ochiul meu ager vad ceva alb. Ceilalti cauta culoare alba in tablourile asezate pe masa si ghicesc elementul ales de mine (in cazul de fata rochia alba a domnisoarei Millet).


2. Sortare cartonase pe categorii


Asezati pe jos toate cartonasele cu fata in sus, apoi incercati sa sortati cartonasele pe diferite categorii:

pentru 2-3 ani: animale - plante

pentru 3-5 ani: animale - plante - cladiri,

anotimpuri (acolo unde tabloul permite),

natura - sat/oras,

tablouri in culori calde - reci.


Cu Iustin voi face jocurile de mai sus, iar cu Ecaterina voi face neaparat: Gaseste elementul comun, Recunosti artistul si prima parte a jocului Fila de jurnal, in care se fac asocieri olfactive si auditive tabloului.


A doua activitate planificata pentru ziua de miercuri a inclus tablourile lui Grigorescu, Luchian si Tonitza, dar si litere.


Am listat in format A5 tablourile acestor 3 pictori romani si le-am oferit spre afisat pe suport, spre admirat, manipulat. Am vorbit despre ce apare in fiecare tablou, despre titlul fiecaruia si despre pictorul-autor, despre ce transmit tablourile si ce culori sunt folosite sa trasmita stare respectiva si copiii si-au ales favoritele. Iustin a ales Car cu boi, Ecaterina O floare intre flori si Taranca din Muscel.


Aceleasi tablouri le-am pregatit sub forma mai mica, de cartonas cu litere. Activitate presupune alegerea literei potrivite, initiala numelui tabloului de pe cartonas, prin prinderea unei clame de lemn. Acest tip de joc poate fi folosit atat in scop estetic, de recapitulare a literelor, dar si ca exercitiu de motricitate fina: exercitiu deschiderii clestisorilor e necesar si precede activitate de scriere.

Si acest material a fost creat acum un an si jumatate si are neajunsurile lui, dar daca il doriti - aici se poate descarca.

Deocamdata ma opresc aici, zilele ce vor urma voi posta si activitatile pe zilele joi, vineri si sambata despre Grigorescu.



Voi ce activitati despre Grigorescu ati realizat?


Mie imi place enorm cu atat mai mult cu cat produsul este 100% romanesc si promoveaza pictorii romani. Nu stiu sa existe alt produs romanesc de genul asta.

Iti multumim enorm pentru daruri!


bottom of page