top of page

Organizare si planificare activitati cu copiii


Acum 3 ani când începeam activitățile educative acasă cu Ecaterina, mă copleșea multimea informatiilor, neștiința, îndoielile: Oare de unde să încep? Cu ce să încep? Când am timp să caut și să fac toate activitățile? Evident, totul a fost foarte haotic la început. M-am abonat la 30 de bloguri de educatori și mame care făceau homeschooling. Am citit mai multe articole legate de planificarea activităților, în special în rândul educatorilor și mamelor care făceau școala acasă. Aveam și cunoștiințe legate de planificare din învățământul românesc, planificări pe care le-am făcut eu în calitate de profesor în primii ani; am ales de aici și de colo și până la urmă, mi-am creat propriul mod de a planifica, cum mi s-a potrivit mai bine, deși o vreme mi-am impus modelele altora. Nu spun că îl respect cu strictețe, sunt și haotică de multe ori, dar e scheletul, baza.


Cum am procedat la început și ce concluzie am tras după o vreme?


Primul pas a fost să intru pe google și să scriu: Montessori activities for children (Activități Montessori pentru copii), după care am deschis cam toate linkurile de pe primele 4 pagini; majoritatea bloguri, dar și câteva board-uri de pe Pinterest, unde găsești de toate. Evident că am dat din una în alta și am ajuns să deschid vreo 20 de pagini odată. Dar așa am considerat că nu pierd nimic prețios.


Colectare și organizare date de pe internet


  1. M-am abonat la aproape toate blogurile vizitate. Toate erau bloguri de educatori, profesori Montessori, Waldorf, Reggio Emilia etc sau mame care își școleau copii acasă. Abonarea e gratis și alegi să primești pe email notificări despre postări noi, dar și fișe printabile gratuite. Am considerat că mi-e mai ușor să primesc totul pe mail, decât să tot caut pe internet de fiecare dată.

Argumente PRO pentru alegerea asta: aduni multe informatii valoroase. Afli despre pedagogii sau despre diferite lucruri de care nu stiai si care iti dai seama ca te ajuta sau te pasioneaza odata ce ai aflat de ele.

Argumente CONTRA pentru alegerea asta: se adună multe emailuri, din păcate am ajuns să primesc 60 de mailuri pe zi, anul trecut mi se adunaseră 13.000 de mailuri necitite!!! Nu mai aveam nici timp, nici chef să le citesc pe toate. Cu toate astea există si o parte buna aici: am avut ocazia să selectez unde doresc să rămân abonată, am avut ocazia să discern între blogurile cu informatii de calitate si cele mai putin folositoare. In final am rămas cu cele bune.


2. Mi-am creat pe laptop un folder mare pe care l-am numit activități Montessori, ulterior am schimbat numele în Educație (deoarece începuse să conțină foarte multe lucruri). Folderul acesta mare a fost împărțit în alte 20 de dosare/foldere mai mici, fiecare conținând câte o tematică: Anotimpuri, Artă, Alfabet, Botanică etc.

Argumente PRO pentru alegerea asta: cred că e evident că în felul acesta informatia e structurată, împărțită și mult mai usor de gestionat. Pana la urma, poti pastra numai ce ti se pare bun folosind butonul DELETE.

Argumente CONTRA pentru alegerea asta: Nu am.



Fiecare dosar e impartit la randul lui in altele mai mici.



3. Mi-am făcut cont Pinterest si am creat borduri pe tematici identice celor de pe laptop. lnstagram si Pinterest le folosesc EXCLUSIV pentru a căuta și salva idei de activități pentru copii si imi sunt mai folositoare decat GOOGLE, pentru că toate pozele cu diferite idei imi vin imediat. Scriu in bara de cautare art projects for kids si imi gaseste tot ce am nevoie pe acel subiect, sub formă de fotografii. Odata apărute imaginile le poti salva pe bordul tematicii la care se potrivesc alegand functia Save si selectand bordul specific. Pe Instagram am gasit de vreo 4 luni cativa bloggeri cu materiale foarte calitative, mult superioare celor la care eram abonată, din păcate însă contracost toate.





4. Am început să sortez informația adunată de pe internet. Am petrecut zile întregi, nopți când fie verificam mailurile, care începuseră să se tot adune de acum, fie căutam pe Pinterest idei de activități. Ca să pot salva informațiile, fără să fie nevoie să tot descriu activitatea, am dat copy-paste pe fotografiile activităților și le-am salvat în dosarele a cărei temă o conțineau. În felul asta aveau strânse într-un loc toate ideile legate de Botanică (flori, copaci, legume, fructe), toate ideile legate de artă etc. Și puteam adăuga în dosare de fiecare dată, fără să trebuiască să modific ceva.



!!!!!!!!! Am obiceiul și acum să deschid 30 de pagini în browser, cam în 90% din cazuri paginile mă duc de la una la alta și descopăr multe idei care îmi plac și de frică să nu le pierd, le las deschise ca să le pot copia ideile si sa le pot păstra. În felul asta haotic, am reusit totusi sa gasesc multe lucruri pretioase.

Organizare idei pe suport scris (caiete, agende)

  1. Împărțirea caietului pe tematici

Mi-am cumpărat un caiet mare A4 și am început să îl împart pe tematici: 5-6 pagini pentru Botanică, 6-7 pagini pentru Artă etc. Am luat fiecare tematică în parte, spre exemplu Botanică și mi-am aranjat în scris ideile de pe laptop (din folderul Botanică), încercând să le dau o ordine logică, cronologică: 2-3 lectii de început, de introducere în Botanică, lectii despre copaci (2 lectii despre componentele unui copac, 2 lectii despre tipuri de copaci etc).

In felul asta, reuseam să structurez informatia haotică de pe laptop în așa fel încât să-mi fie de un real ajutor, dar puteam să scriu si ideile mele, pe care nu le aveam în laptop sub formă de poze. Pentru exemplul cu lectiile de botanică, am reusit să impart toate ideile in lectii care durau 2-3 saptamani.

Cam așa arata modul in care am inceput:





Îmi place ideea de a avea o temă săptămânală și, de regulă, așa și sunt planificate majoritatea activităților mele, dar sunt și situații când studiem și două săptămâni aceeasi temă sau când nu avem temă deloc și studiem în fiecare zi altceva fără un plan anume.

Ce vreau să spun e că fiecare își va găsi, după o vreme de căutare, propriul mod de a lucra.



2. Listarea fotografiilor cu idei de activități si clasarea în dosar


Punctul acesta este optional, mai ales că poate adăuga costuri suplimentare în cazul în care nu vi le doriti. Am avut o vreme când listam pe suport de hîrtie toate fotografiile adunate pe o anumită tematică pentru o vizualizare mai bună. De regulă selectam fotografiile dintr-un folder, selectam optiunea print si alegeam să listez 9 fotografii pe aceeasi pagină, nu doar una, din ratiuni economice.


Foile listate le așezam intr-un dosar cu eticheta Botanică, unde adăugam și materialele printate (fise, cartonase etc) pe aceeasi tematică. Ulterior am adăugat aici si fotografii cu activitatile gândite, create și realizate cu copii.

Ideea asta de organizare mi se pare bună când ai mai multi copii de vârste diferite si vrei să nu pierzi ideile, când vrei să faci homeschooling (nu toate ideile sunt restranse la anumite categorii de vîrstă si le poti folosi si la 4 ani si la 8 ani), cand faci ateliere cu copii (de orice varsta), cand esti educator, invatator, profesor.

Planificarea activităților


Planificarea în general



Pentru că, după toate organizarea de mai sus, tot mi se părea că nu am lecțiile planificare ca lumea, simteam ca ceva tot ramane haotic, mi-am luat alt caiet si am inceput să imi planific pe săptamani, pe zile, activitatile cu copiii.

Aici un exemplu:

https://docs.wixstatic.com/ugd/2e1285_8bca23b3f7374ffa8a9ac96caa3d74f8.pdf


Planificarea contine ariile de dezvoltare la prescolari așa cum apar ele în curriculum învătământului preșcolar din 2008 și pe care-l puteti citi aici:


http://proiecte.pmu.ro/c/document_library/get_file?p_l_id=16980&folderId=31565&name=DLFE-2701.pdf


Domeniile din curriculum sunt: limba si comunicare, stiinte, om si societate, estetic si creativ, psiho-motric. In interiorul acestor domenii mari sau pe langa ele, eu am mai inclus si ceva din pedagogia Montessori, Reggio Emilia. Din pedagogia Montessori am luat cea mai mare parte a modului de lucru in ceea ce priveste invatarea literelor, a scrisului si cititului, invatarea numerelor, prezentarea notiunilor de geografie, botanica si zoologie, partea de stimulare senzoriala si viata practica, muzica, din pedagogia Reggio am preluat provocarile, arta tranzitorie, constructiile cu elemente reciclate (loose parts), invatarea numerelor; pe langa cele de mai sus avem in planificarea de acasa: lectiile religioase, drumetiile si lectiile facute in timpul lor (invatarea in natura), lectii de tenis de camp si lectiile de pian pe care le facem acasa dupa programul Soft Mozart, pictura si tehnici de pictură inspirate in mare parte de profesoara de la Deep Space Sparkle.



Am ales să le planific așa pentru că în felul asta eram sigură că ating saptamanal toate ariile de dezvoltare și că nu aleg 3 activitati de arta si nici una legată de viața practică (cum apare la pedagogia Montessori). Ariile de dezvoltare nu sunt toate identice cu cele din curriculum învățământului de stat, am adăugat si din pedagogia Montessori si Reggio Emilia, foarte putin din Waldorf pentru că nu stiu foarte multe din direcția asta. E un amalgam, dar eu sper că e unul bun si complet.

Nu toate planificarile săptamanale au inclus arii din pedagogiile enumerate. Cea de sus, data exemplu, nu are nimic din Reggio Emilia, pentru simplul motiv că la vremea aceea nu cunoșteam Reggio.

Ultima varianta a modului de planificare la care am ajuns este cea de mai jos, un amestec intre cea din invatamantul de stat, cea Montessori (atat cat stiu si am adunat in 3 ani), Reggio si propunerile făcute de mame care fac școala acasa. Nu as stii sa trasez proportii, dar sunt fiecare in proportii variabile. Modelul de mai jos e putin mai simplificat decat cel dinainte, in sensul ca are mai putine activitati, cate 1-2 pe zi; mi-am dat seama că nu pot face toate activitățile pe care le puneam in planificare, mai ales că mai fac si la gradinita activitati. In trecut erau multe zile cand nu aveam timpul fizic sa pregatesc materialele pentru lectiile din ziua respectiva si pentru ca nu doream sa renunt la niciuna, ajungeam sa nu mai fac deloc. Voi incerca acum cateva luni cu noua planificare de doar 1-2 lectii pe zi sa vad daca asa e mai convenabil pentru noi.


Planificare anuală

Am hotarat sa impart fiecare luna in 4 saptamani si fiecare saptamana sa aibă o tema pe care să o studiem, zilele ce raman pana la sfarsitul fiecarei luni (dupa cele 4 sapt.) sa fie de recapitulare a temelor.


Planificare lunară



Planificare săptămânală simplificată



Sper să vă fie de ajutor informațiile!

N-or fi ele cele mai structurate și clare, dar eu așa am lucrat. Ce vă folosește luați, ce nu...lăsați.



Sper să fac cât de curând o postare nouă cu linkuri utile ce conțin materiale foarte calitative pentru lecțiile cu copii.



bottom of page