top of page

Scriere și citire. Litera ă

După ce am făcut o pauză mai mare de la lecțiile cu litere (cele în care introduceam câte o literă nouă, nu cele de actualizare), ne-am hotărât să reluăm de acolo de unde am rămas.


Litera nouă pe care am introdus-o azi a fost ă.

Și pentru că reușisem să și cumpăr o carte cu povești despre fiecare literă în parte, ne-am început lecția citind povești.


Ecaterina e numai ochi și urechi la poveștile literelor, iar povestea literei Ă cu trimiteri la feciorul cu straie populare a picat la țanc, căci zilele trecute numai despre România am vorbit.

(Înainte de a începe să vă scriu despre ce și cum am citit și lucrat, îmi cer scuze pentru caliatatea pozelor și dezordinea din cameră. Din păcate, tableta noastră nu face poze clare, cu atât mai mult cu cât la noi în cameră doar dimineața avem lumină bună. În ceea ce privește dezordinea și mâzgălelile de pe măsuță, care de dimineață sunt curățate si la pranz sunt la loc, n-am mai stat să "aranjez" locul de învatare numai ca sa dea bine in poza. Eu, dintr-o lipsă acută de organizare, las deoparte curățenia zilnică în favoarea timpului petrecut cu copiii.)


Buuun.

Acum că am terminat cu bla, bla-urile, revin la lecție.



1) Litere tactile


De obicei, introducerea unei litere noi presupune o experiență tactilă, de aceea am pregătit cartonașul cu litera ă pe care Ecaterina să-l atingă, familiarizându-se cu forma literei. Cartonașul face parte din kitul Montessori de învățare a literelor de tipar de la editura Gama. O prezentare a kitului Montessori cu litere de mână (asemănătoare ca și conținut puteti vedea aici).



2) Tăvița cu nisip


După ce a trasat conturul literei pe cartonaș. a reprodus litera în tavița cu nisip.



3) Scrierea pe tabla neagră cu creta

Am primit de la o doamna tare dragă nouă o tăbliță cu două fețe, numai bună de folosit la lecțiile astea. Am observat că pe tabla mare copiii scriu mai greu.

I-am scris Ecaterinei litera ă pe tablă, apoi a scris-o și ea.

4) Scrierea pe tabla neagră cu pensula

Cu pensula umedă a scris litera ă din nou.

I-am scris câteva cuvinte pe care să le poată citi singură și pe conturul cărora să scrie cu cretă și apoi cu pensula umedă.

5) Completarea literei lipsă

Am urmat exemplul Cameliei de la Mic atelier de creație și am notat pe o foaie câteva cuvinte, Ecaterina citea literele, eu le legam și ea nota litera lipsă. Într-un final am simplificat exercițiul și am lăsat spații goale numai pentru litera Ă care lipsea din fiecare cuvânt.

6) Discriminare de sunete

Tot după exemplul Cameliei a realizat și eu activitatea.

Am trasat o linie pe diagonală, impărțind foaia în două, apoi am realizat un cerc, in partea de sus l-am scris pe A, iat in partea de jos pe Ă. Le-am numit Țara lui A și Țara lui Ă iar cuvintele scrise in chenar aveau fiecare casuță în fiecare din aceste țări.

Am citit împreună cuvintele din chenar și am insistat pe prelungirea sunetelor finale ca ea să poată face diferența între ele.

Foaia de mai jos e cea de control.

Ecaterina a lucrat însă pe o foaie goală, unde erau trasate numai țările literelor și unde ea trebuia să le lipească pe fiecare, după ce în prealabil le citea.

7) Sensory bin cu animale și vânătoare de litere


Activitatea acesta este o combinație de senzorial și citire. Pentru că Ecaterina scotocește peste tot, mai ales unde nu are voie, i-am făcut o cutie cu orez verde în care am ascuns câteva animale de jucărie. Numele animalelor le-am scris pe tablă. Ea alegea un animal din cutie tinând ochii închiși, apoi încerca să-i gaseasca denumirea pe tabla, evident, se străduia să citească și acolo unde era nevoie de ajutor, o ajutam la legarea literelor.

8) Despărțire în silabe

I-am scris pe tablă câteva cuvinte, ea a încercat să le citească pe silabe.

9) Citire și identificare cuvinte

Am folosit pachetul de cartonașe Primele mele cuvinte. Junior de la editura Gama, am ales câteva cartonașe cu imagini și denumirea acestora, le-am așezat pe masă, Ecaterina si-a ales, pe rând, câte un cartonaș, a citit cuvântul de pe el, apoi a mers la tablă, l-a identificat, l-a citit din nou și l-a tăiat de pe tablă.

Asta am făcut noi in a doua parte a dimineții.

Maine pregatesc doua lectii despre Sfinții Varvara și Nicolae.

bottom of page