top of page

Dovleci si mere (1) - activitati de toamna pentru copii


In ultimele doua saptamani si jumate de cand nu am mai scris pe blog am facut cu copiii o gramada de activitati de toamna. Cu mere, dovleci, frunze si... litere.


Le-a venit si randul lor sa fie prezentate aici pe blog.

Ordinea in care am facut noi activitatile nu este cea redata aici pe blog, noi am lucrat mai haotic, pentru ca am lucrat cu amandoi la masuta. Voua vi le organizez ca sa aiba sens.





1) Dovleci



A. Botanica



  • Partile componente ale dovleacului din fetru: am confectionat din fetru si hartie gumata elementele componente ale dovleacului pentru ca ei sa-l poata compune singuri si pentru a dezvolta discutii pe marginea activitatii.

Pot fi adresate intrebari cu privire la:


- culoare

- forma

- suprafete si texturi ale diferitelor componente

- rolul componentelor (coaja e dura pentru a proteja miezul)


Fisele pentru realizarea dovleacului din fetru se pot descarca de la Mama's Happy Hive.



  • Componentele dovleacului Cartonase in 3 timpi: am recapitulat aceleasi denumiri doar ca sub forma unui joc de asociere; chiar si etichetele cu denumiri in limba engleza Ecaterina le-a potrivit doar asociind imaginea cuvintelor.

Cartonasele le-am descarcat contra cost de aici.



  • Ciclul de viata la dovleac. Cartonase in 3 timpi: am recapitulat aceste notiuni folosind plansa si cartonasele descarcate gratuit de la The Helpful Garden. Se pot folosi si la 3 ani si poate si mai jos (in functie de copil).

  • Tipuri de dovleci: daca aveti posibilitatea de a va aproviziona cu dovleci de diverse feluri, e o ocazie buna sa vorbiti despre tipuri de dovleci (si despre care sunt comestibili si care nu; si despre cum se pot gati).

Cartonase in limba engleza se pot descarca de AICI.

(sursa foto Montessori from the heart)

B. Senzorial


  • Tablete de culori: copii invata sa identifice culori si nuante folosind tipuri diferite de dovleci. Daca nu aveti acasa tabletele de culori Montessori, puteti descarca o varianta pe hartie de AICI. Va recomand sa le laminati pentru durabilitate.

(sursa foto Montiminis)

  • Pumpkin Slime (mazga portocalie): va trebuie doar 4 ingrediente si ies ore intregi de amuzament.

Ingrediente:


- lipici lichid

- culoare portocalie (colorant/acuarele/tempera/acrilice - ce aveti acasa)

- spuma de ras

- glicerina boraxata (de la farmacie, costa 3,5 lei)



Se toarna o sticla de lipici lichid si se adauga spuma (cat doriti voi, dar nu tot tubul), amestecati cu o lingura bine cele doua ingrediente si adaugati culoarea pana tot amestecul devine portocaliu, pe urma adaugati progresiv glicerina; veti vedea ca se strange amestecul. Incercati cu degetele, daca magza e lipicioasa, mai adaugati glicerina, pana cand o puteti tine in mana si modela fara a vi se lipi de degete. Pentru noi si copii a insemnat cea mai mare distractie prepararea ei, iar copiii si acum se joaca cu ei. P.S.: noi o tinem in borcan etans in frigider.


Daca nu sunteti siguri ca doriti sa o faceti, vreau sa va mai spun ca, datorita spumei de ras, are o textura atat de moale si placuta la atingere, incat efectiv nu o mai poti lasa din mana.

Daca nu aveti spuma de ras, se poate face si fara, slime-ul va avea o alta textura, va fi mai elastic, un pic mai tare, ca o guma de mestecat.



Am facut si alte culori; fiecare a avut preferintele lui: roz si verde.

C. Stiinta

  • Activitate de numarare: am folosit planse cu numere avand o camioneta, numere din spuma/hartie gumata autoadeziva, dovlecei din fimo (argila polimerica) creati de mine, dovleci din hartie gumata, cartonase cu numere lipsa.

(cartonasele sunt laminate, copilul va scrie cu un marker semipermanent numarul care lipseste, in felul acesta invata si vecinii numerelor)

(aici am folosit clame de rufe cu numere pentru acelasi exercitiu al numararii, dar am dorit sa exersam si motricitatea fina)

Resurse web pentru materialele folosite:

- planse cu numere (decor de toamna si camioneta)

(sursa foto Life Over C's)

- plansa cu numere si dovleci (camioneta)

(sursa foto Fun learning for kids)

- plasa doar cu camioneta (fara numere): numerele sunt luate din alta parte, iar plansa de mai jos a fost gandita pentru o activitate cu litere, pe care eu am ales sa o folosesc si altfel.

- numere din spuma puteti cumpara de la Arthobby Creativ, eu am gasit si pe Omfal.ro si pe Ookee.ro la preturi excelente (10-12 lei)

- dovlecei din hartie gumata (alaturi de alte legume de toamna) de la Daco

- cartonase cu dovlecei si numere lipsa de la In my world

D. Litere

Am făcut un exercitiu in care asezam in remorca dovleci cu diferite imagini, iar Ecaterina trebuia sa aleaga din literele magnetice si sa potriveasca litera de inceput a fiecarui cuvant din imagine.

bottom of page