top of page

Scriere si citire. Consolidare. Alte materiale de invatare a literelor

Joi

27 septembrie 2018

Ecaterina 4 ani și 10 luni

Iustin 2 ani și 11 luni



Miercuri seara și joi seara am folosit câteva materiale care ne ajută pe noi în consolidarea informațiilor cu privire la litere; sunt materiale cu care noi am mai lucrat pe parcursul anului și pe care le reluăm.


După primele 12 litere studiate în două săptămâni, de fapt, recapitulate, m-am hotărât să mai schimb puțin materialele pe care le folosim și să reluam altele.






Reiau descrierea materialului așa cum o oferă cei de la editura Gama:


TRIOPUZZLE: CUVINTE SIMPLE reprezinta o modalitate ingenioasa si amuzanta de a imbogati vocabularul copilului si de a-l pregati pentru cititul cursiv si pentru scris.

Pachetul contine:

• o mini-carte cu jocuri si indicatii pentru parinti;

• 60 de carduri care trebuie identificate si grupate cate trei, pentru a recompune 20 de serii corecte. Fiecare serie formeaza un cuvant de 3 litere.

Colectia TrioPuzzle reprezinta o modalitate ingenioasa si amuzanta de a testa si imbunatati cunostintele copilului. Fiecare pachet contine carduri care trebuie identificate si grupate cate trei, pentru a recompune seriile corecte. Cardurile imbogatesc vocabularul, pregatesc copilul pentru citit, ii dezvolta perspicacitatea, gandirea logica si abilitatile de calcul aritmetic.


Deși lecțiile noastre conțin acum litere mici de tipar și noi lucrăm predominant cu acestea, am ales să folosesc și jocuri care conțin litere mari de tipar, pentru că în lecțiile de pe parcursul anului trecut eu am mai expus-o pe Ecaterina și la cele de tipar și am observat acum că le-a reținut pe 70% din ele.


Trio Puzzle Cuvinte simple e grozav din două motive:


- odată copilul rezolvă un puzzle simplu

- rezolvând puzzle-ul el învață și cuvântul și ordinea de scriere a literelor din cuvânt


Puzzle-urile le-a rezolvat rapid, fiind ușoare; ce am dorit eu să facem în plus a fost să numească fiecare literă în parte și apoi, în măsura în care putea, să le lege/intuiască cuvântul. A mers bine cu: pui, leu, cal, foc, pom, la celelalte am ajutat-o eu.


Eu mă gândesc să îl las și pe Iustin să facă puzzle-urile și în felul asta să învețe literele; și-ar exersa și răbdarea și logica.




Din aceeași serie mai fac parte


Noi avem și Trio Puzzle. Succesiuni logice care il ajută pe copil să înțeleagă etapele, dar și celelalte mă gândesc să le achiziționez pentru lecțiile de acasă.



2. Alfabetul - cărți de joc educative




Am folosit cărțile de joc cu cuvinte (nu pe toate, doar cele care se potriveau, adică cele care conțineau cuvinte compuse din literele studiate de noi) alături de litere magnetice pentru formarea cuvintelor.





Au fost și 2-3 excepții, când am folosit cuvinte cu litere pe care nu le știa: cocoș, câine, dar i-am numit eu litera și ea a căutat-o în coșul cu litere magnetice.


Cartea aceasta a primit-o Ecaterina de la mătușa ei acum vreo 2-3 ani și s-a tot jucat cu ea, până i-a mâncat vreo 3 litere, după care am hotărât să o ascund și o tin pentru când va fi cu adevărat nevoie să o folosim.


Este o carte joc, creată special pentru a ajuta copilul să înveţe jucându-se, procesul fiind mai uşor şi mai educativ. În interiorul cărţii veţi găsi un buzunar cu 30 de cartonaşe plastifiate, flexibile şi rotunjite la colţuri.

Aceste cartonaşe sunt ilustrate cu animăluţe amuzante, iar pe partea superioară sunt decupate denumirile acestora sub forma de şabloane. Pe verso veţi descoperi poezioare amuzante, din patru versuri, pentru fiecare animăluţ. Tot in interiorul cărții, veţi găsi o cutie cu toate literele alfabetului, create din cauciuc non toxic. De asemenea, o fereastră-chenar în care se introduc cartonaşele-sablon, copilul urmând a găsi literele care se notează în spaţiile libere, precum un puzzle. Astfel, jucându-se, va învăţa literele alfabetului, (inclusiv cele cu diacrititce), va învăţa să formeze cuvinte, să despartă în silabe şi se va amuza de animăluţele şi poezioarele de pe verso. (descriere preluată de pe site-ul www.edituraroossa.ro)

Conține tot litere mari de tipar care trebuie așezate în locașuri special destinate lor, pentru a compune cuvântul. Aici se pot vedea mai clar.

4. Învăț alfabetul - puzzle

Ecaterina a primit în avans pentru ziua ei de la mătușa ei un joc de la Clementoni: Puzzle alfabet cu pix electronic. Fiecărei litere i s-a dedicat un puzzle din două bucăți, pe care apare o imagine/obiect/animal a cărei denumire începe cu litera respectivă; în partea de jos a fiecărei piese de puzzle aflându-se câte cuvânt ce denumește imaginea; copilul va așeza și apăsa pixul electronic pe bulina neagră aflata deasupra cuvântului corect, iar acesta va scoate un sunet vesel care confirmă corectitudinea cuvântului.


Partea de rezolvare de puzzle e ușoară pentru copiii între 3-5 ani, cum au piticii mei, dar încerc să-i fac atenți și la corespondența dintre litera mare și litera mică, și lucrez mai mult cu Ecaterina pe recunoașterea literei inițiale a cuvântului și pe citirea literelor cuvântului.


Puzzle-urile sunt față-verso: pe față sunt literele de la A-L și au chenar albastru, pe verso sunt celelalte și au chenar portocaliu.

4. An artist's alphabet - carte



Cartea An artist s alphabet de Norman Messenger arată atât literele mari, cât și cele mici de tipar; litera A este formată din imaginea unui acrobat stând în picioare pe un cas, C pare un val ce amintește de valul lui Hokusai, M e format din doi munți, L este un pantof, iar R apare în spațiul dintre copaci. O carte ingenioasă cu detalii ce te invită să găsești noi și noi detalii.





Eu i-am prezentat-o Ecaterinei și ea a răsfoit-o numind primele 15 litere, apoi s-a grăbit să vadă ce conține cartea.

5. Forme litere pentru plastilină

Acum un an jumătate am cumpărat la un preț excepțional forme pentru tăiat plastilina de aici. Cred că prin joaca cu plastilină poate învăța literele și mai apoi poate forma cuvinte.


Iată un exemplu de utilizare a lor:



(sursa Stay at home Educator)



6. Laptop de jucărie


Și pe acesta l-a primit Ecaterina cadou de ziua ei. Nu știu cât de limpede se vede în poze, dar are butoane cu litere și vreo 6 jocuri pe el: identificare a literelor (aici e puțin cam aiurea pentru că vocea laptopului spune literei B - Be în loc de și pe Ecaterina o derutează), identificare a sunetului inițial dintr-un cuvânt, despărțire în silabe, un joc de memorare a literelor enumerate de vocea laptopului și încă altele 2 sau 3 de numire a numerelor și notelor muzicale.


I-am găsit și lui utilitate. chiar dacă nu corespunde întru totul nevoilor noastre.



7. Litere din hârtie gumată/neopren


Sunt 150 de bucăți la 11,5 lei, ceea ce e un preț grozav; se pot cumpăra de aici.

Au variante multiple de utilizare:


- se pot așeza pe masă câteva litere, iar copii pot aduce obiecte din casă ce au sunetul inițial corespunzător literei de pe masă

- se pot oferi cartonașe cu diferite imagini, iar copilul poate alege litera inițială a cuvântului care denumește imaginea

- se pot oferi cartonașe cu cuvinte, iar copilul să recompună denumirea de pe cartonaș



8. Mărgele cub cu litere


Set de 200 de margele din plastic, inscriptionate cu litere. Acest produs dezvolta abilitatile artistice, coordonare ochi-mana, miscarile fine, rabdarea, dezvolta memoria si abilitatile logice.





9. Litere de lemn



Set de 300 de litere din lemn cu inaltimea de 22 mm. Sunt cumpărate de aici.




10. Ștampile cu litere



Le-am luat din Lidl cu 14 lei, parcă.





bottom of page