top of page

Activități despre vreme(3). Norii cu emoții(2)

A trecut mai mult de o lună de când nu am mai scris aici, dar cred că tocmai în perioada asta a ultimelor 4 luni de grădiniță am lucrat mult la pregătirea unor activitati, pe care eu le consider cele mai reușite de până acum.


În vacanță (noi am luat vacanta abia în 27 iulie), am hotărât să reiau tematica vremii, pentru că ne oprisem după primele doua zile cu activitățile.


Am reluat la începutul lui august activitățile zilei de marți (cele din planificare) pentru ca ei să-și mai aducă aminte (orientativ) ce am făcut acum o lună. Ca să fiu sinceră, Ecaterina nu prea mai e interesată să lucrăm acasă, dar așa a fost în ultima lună, însă e ciudat, pentru că noi nu am mai lucrat nimic organizat în aproape 2 luni, mereu joacă liberă și lectură la cerere. Cu toate astea, încerc să îi mai atrag către activități folosind cărțile.


Prima parte a lecțiilor despre vreme în care am discutat despre aer și vânt o puteți citi AICI.

A doua parte a lecțiilor despre vreme în care am discutat despre nori - AICI.


Planificarea pentru lecțiile despre nori se poate descarca de AICI.



3. MIERCURI



Am citit o parte din poveștile ce se găsesc în cartea Poveștile norilor scrisă de Andreea Mihaela Stan, o carte ce face parte din colecția de materiale ZÂNA NORILOR, materiale dedicate copiilor, care îmbină jocul, lectura și emoțiile. Lectura am făcut-o dimineața în pijamale și lenevind în pat. Nu au fost foarte atenți, nici nu au stat nemișcați, le ardea prea tare să poarte costumele pe care le pregătisem cu o zi înainte pentru jocul de rol și pe care le vedeau atârnând de pe dulap. Costum poate e mult spus, mai degrabă pălării decorate.

Oricum, am insitat să fie atenți la poveștile câtorva norișori (doar două), pe ceilalți doar i-am enumerat. Era grozav dacă puteam citi întrega carte.





"Cunoasterea emotiilor este primul pas in exprimarea lumii interioare a copilului sau adultului."

Instrument de lucru cu emoțiile, cartea „Poveștile Norilor” contine 20 de povesti despre tot atatia nori-sentimente si introducerea in Conceptul norilor-emotii. Zana Norilor îi invata pe copiii si parintii cititori felul in care putem sa transformam „norii neplacuti” dar si cum putem sa pastram sentimentele placute, solare, cat mai mult timp.

Fiecare poveste reprezinta un minunat ritual de seara pentru parinte si copil. Povestile sunt scurte dar intense si reprezinta un prilej excelent pentru a discuta cu copilul despre emotiile traite in cursul zilei. Povestile au si un ritual de culcare, in care parintele alaturi de copil se tin de mana spunand: „Noapte buna norilor, noapte buna cerule, noapte buna Luna, in privire sa ne ai, vise bune sa ne dai, si maine in cana cu lapte un pai!”.


Am scris ”Poveștile Norilor” în 2007 și, alături de ”Jocul Norilor-Emoții” creat în anul următor alături de copiii mei, Sara și Luca, am început dezvoltarea acestui concept inclusiv în cadrul ”Atelierelor de cominicare emoțională pentru copii și părinți Zâna Norilor”. Sunt fericită să văd că această carte, împreună cu jocul, reprezintă un instrument de lucru important în zeci de cabinete de psihologie și psihoterapie, în cabinetele psihopedagogice ale școlilor și gradinițelor. dar și în întâlnirile de team-building ale companiilor care își doresc ca angajații lor să comunice mai bine în plan profesional și personal” declară autoarea Andreea Stan.






După lecturarea poveștilor am discutat cu ei despre emoții și despre gestionarea celor mai puțin plăcute care ne cam dau de furcă. Din nou, nu au fost atenți și se tot rostogoleau peste mine în pat.



Am gândit activitatea cam așa: să le propun să picteze/deseneze norul cu care se identifică cel mai mult și plecând de la acest desen să inițiem un joc de rol, în care fiecare din noi se va deghiza și va fi un norișor anume. Speram ca jocul de rol să fie prilej pentru ei de a recunoaște stările, de a vorbi despre ele.

N-a ieșit așa, în schimb s-au jucat cu pălăriile lor, până când umplutura a început să cadă de pe ele, apoi mi le-au dat să le așez sus pe dulap. Ecaterina și-a ales Norișorul de Plâns, iar Iusti Norișorul Bucurie.






De ce ai nevoie pentru a crea norișorii:


- pălării vechi sau noi de orice fel

- pistol de lipit și rezerve

- fibră de polyester de la pernă (eu am cumpărat

- fir alb sau albastru de mohair/lână

- fetru galben și albastru


Eu am lipit umplutura de la pernă cu pistolul în straturi, am decupat picături de ploaie din fetru, pe care le-am lipit apoi de un fir de mohair, care era lipit la rândul lui de pălărie.




















Împletind desenul și viața practică, mai exact cusutul, vom crea și noi o pernuță norișor după modelul acesta de mai jos.


Vom folosi:


- coală albă hârtie de împachetat

- perforator

- fir de mohair/lână/bumbac

- maker negru

- pasteluri cretate (puteti folosi orice altceva)

- creion pentru desenare norului pe coală

- foarfece




(sursă și tutorial Hello wonderful)




Sursele mele de inspirație pentru crearea pălăriilor sunt cele de mai jos:


1. Pentru Norul de plâns sau Norul de tristețe


Materiale necesare:

  • pălărie

  • umplutură pentru perne (polyester)

  • pistol de lipit

  • baton de plastic pentru pistol de lipit

  • vopsea acrilică gri/ spray gri

  • fir de bumbac albastru

  • fetru albastru

  • foarfece

Lipiți umplutura pentru perne pe pălărie folosind pistolul de lipit. Decupați picături de ploaie din fetru albastru pe care le lipiți/coaseți pe fire de bumbac/lână albastră. Capătul firului va veni la rândul său lipit de norișor.


(sursa make it, love it)

2. Norul Tandrețe


Materiale necesare:


- baloane roz (pentru că Norul Tandrețe e roz)

- ață pentru a lega baloanele între ele


Costumul de mai jos este pentru struguri, dar noi, folosind modelul, îl putem face norișor roz.



















Un alt material care face parte din setul creat de Andreea Stan este setul de cărți de joc

Jocul Norilor-Emoții.



(sursa Zâna Norilor)

Jocul reușește să creeze o călătorie prin propriile experiențe și stări trăite, oferind o modalitate de detașare de emoțiile neplăcute, reușind să conducă participanții în găsirea metodelor proprii de transformare a acestora în stări valoroase. Întregul concept al jocului are o simbolistică ce poate fi interpretată în mod particular de către fiecare jucător în parte. Orice joc este diferit în experiențe și creează o legătură profundă între jucători.

Jocul este creat astfel încât să poată fi jucaț în cel puțin 3 variante de joc, pentru 2-4 jucători.

Adolescenții găsesc în acest joc un bun prilej de a afla unii despre altii lucruri pe care altfel nu indrăznesc să le întrebe. Sau despre ei înșiși. În joacă tot ce e profund și delicat este spus mai ușor. Distractia e mare si, in plus „pleci cu ceva acasa”: afli ca emoțiile pot fi transformate și ca tu ai puterea de a o face.

”L-am jucat în familie, cu copii de gradinita și de scoala, cu părinti, prieteni, profesori, educatori, învățătoare. Va invit sa experimentati acest joc de care veti fi uimiti. Veti fi surprinsi sa aflati că există un instrument cu ajutorul căruia descoperi că e ușor să te împrietenești cu propriile gânduri și emoți. Am descoperit apoi alte modalități de a ne juca. Alături de copiii mei Sara si Luca am creat acest joc în anul 2007, momentul în care am început dezvoltarea lui și în cadrul ”Atelierelor de comunicare emoțională pentru copii și părinți Zâna Norilor”. Sunt fericită să văd că este instrument de lucru în zeci de cabinete de psihologie, în școli și grădinițe dar si în intâlnirile de team-building ale companiilor care își doresc ca angajatii lor să comunice mai bine în plan profesional și personal” declară autoarea Andreea Stan.



Pentru că am făcut postarea cu planifiarea în avans și pentru că doar pe urmă am realizat și noi activitatile postate de blog (mă refer la primele două). o să vă arăt mai jos ce am lucrat noi pe această tematică.



1. Sensory binul Vremea conține: nisip kinetic albastru (luat din Pepco cu 20 lei/500 gr), norișori din hârtie gumată autoadezivă, paiete pentru a reda ploaia, sârmă plușată pentru a reda vântul, ceața și fulgerele, umplutură din pernă pentru nori și un soare creat de mine din carton colorat.





2. Colaj Tipuri de nori

Am citit din cartea What will the weather be? despre tipurile de nori și denumirile lor, apoi am identificat câtiva pe cer, după care am încercat să creem un colaj după modelul celui din carte, folosind carton albastru, hârtie verde, markere și carioci de culoare verde, umplutură de pernă (nu aveam vată în casă deloc), lipici, pensule, tempera și etichete cu denumirile lor.

A mers bine la început, amândoi au creat cumulomnibus (norii de furtună) și cumulus sau cirrus, însă au abandonat repede modelul și au dorit, în ciuda insistențelor mele, să facă norii cum vor ei. N-am avut de ales (ha ha) și până la urmă au făcut ce au dorit.

Ce mă bucur însă e că, chiar și acum, după 3 săptămâni, Ecaterina își amintește câteva denumiri, cu toate că intenția mea nu a fost să rețina numele lor complicate, ci să reușim împreună să facem distincție între norii care aduc ploaia și cei care nu o aduc, între cei care se află mai aprope de pământ și cei care sunt mai departe.


3. Activitate matematică de numărare pentru Iustin

Activitate matematică de adunare cu Ecaterina

Pentru Iustin am creat norișori din fetru colorat peste care am adăugat numere din lemn (nasturi), apoi l-am ajutat să potrivească paiete în funcție de aceste numere. Pentru noi arată ca o ploaie.



Cu Ecaterina am folosit norișori și sori din hârtie gumată, numere din lemn și am realizat exerciții simple de adunare: 1+1, 1+2, 2+1, 2+2 etc. Îmi pare rău că nu am reușit să găsesc fotografiile făcute.

Vă recomand tipurile astea de autocolante de la DACO pentru orice tipuri de activități: de sortare pe culori, mărimi, de adunare, de scădere, de numărat, de decorat. Și pe deasupra sunt și ieftine.





bottom of page