top of page

The magical tree. Activitati pentru copii inspirate de operele lui Gustav Klimt


Plănuiesc de aproape un an activităţi pentru copii inspirate de picturi celebre şi altele despre pictori români. De fiecare dată când mă gândeam să le începem, îmi spuneam că alte tematici se potrivesc sezonului şi amânam activităţile artistice. Şi de data asta voiam să postez activităţi legate de primăvară: flori, pomi înfloriţi, legume etc, dar cred că aşa voi amâna la nesfârşit. Aşa că am pus piciorul în prag şi am început să notez toate ideile care mi-au venit în minte după ce am citit The magical tree. A children's book inspired by Gustav Klimt.


Şi au venit atâtea idei, încât le-am sortat pe categorii:

  • proiecte artistice (pictură, colaje)

  • modelaj

  • botanică

  • zoologie

  • antropologie, design vestimentar, conatructii


Despre Gustav Klimt


Gustav Klimt a fost "fiul unui gravor foarte muncitor, dar sărac, a studiat încă din adolescență o gamă variată de tehnici artistice, de la mozaicuri până la pictură și frescă. Deprins cu variate tehnici artistice (care au atins apogeul cu foiţa de aur şi de argint, metalul şi ceramica), Klimt nu a părut ca având stângăcia unui începător. Încă de la primele portrete pictate în manieră fotografică, precizia chipurilor făcute de el se apropia de hiperrealitate (hyperrealism avant la lettre). Acestea s-au păstrat în Burgtheater-ul din Viena (1888), unde – pe plafoanele scărilor și pe timpanul scenei – sunt captive în vopsea și în culori mărturii din istoria teatrului. Precizia fotografică a portretelor avea să rămână o altă caracteristică a întregii opere a lui Klimt."



Opera lui Klimt



Despre opera lui Klimt din păcate am găsit în enciclopediile de acasă destul de puţine informaţii, mai multe am găsit citind pe blogul acesta:


"Dincolo de frumusețe, constante în picturile lui Klimt sunt: forma pătrată, compoziția diagonală, construcția asimetrică, stilizarea geometrică, perspectiva bidimensională lipsită de adâncime, așezarea subiectelor în mozaicuri, reprezentarea fotografică veridică a chipurilor, fundaluri din foiță de aur sau de argint, puterea erotică, pictura figurativă îmbinată cu cea abstractă, absența totală a ființelor umane în peisajele sale, completa dispariție a cerului și a orizontului, paleta cromatică bogată, lipsa autoportretelor pictate sau desenate. Chiar și nuanțele cărnii sunt diferite la personajele feminine față de cele masculine, tehnică pe care artistul a preluat-o de pe vasele pictate din Antichitate."



Despre carte



Cartea The magical tree. A children's book inspired by Gustav Klimt scrisă de Myriam Ouyessad şi ilustrată de Anya Klauss este, aşa cum îi spune şi titlul, o carte, o poveste inspirată de tabloul lui Gustav Klimt Copacul vieţii. Despre Gustav Klimt am început să mă documentez abia după ce am citit cartea de mai sus. Chiar şi la sfârşitul cărţii sunt informaţii preţioase referitoare la biografia lui Klimt, mărturisirea autoarei despre cum a construit povestea folosind simboluri din pictura lui Klimt, dar și mărturia ilustratoarei despre modul în care pictura lui Klimt a fost sursă de inspiraţie pentru ilustarea cărţii.



How did the characters come to life?


The tree of life will become the tree of vision. Just as the shapes on his clothes recall those of the tree, the man in the mosaic must be linked to the tree. He will be ... the tree's guardian. The beautiful woman he embraces should be someone precious. As for the other woman, she seems to be watched by the hawk perched at the center of the tree. She must not come close to the couple, nor the tree. Its fruits are not for her!

Myriam Ouyessad


How to illustrate the story?


To illustrate The Guardian of the Tree. I found my inspiration in the designs of Klimt. The dresses of Klimt s figures contain shapes and images that resemble the landscapes that surrounded them. The spirals in the tree became the curls of hair.

Anja Klauss



Djalil turned around.

Everything was fine. No one had followed him. In a few strides he climbed up the stairs, which led to the tree house high above. No one could know he was visiting Minoa, or else he would get in trouble.

Începutul e misterios, Minoa e văzută ca vrăjitoare sau doar ca o femeie nebună ce vorbește cu copacii. Cine e Minoa de fapt? Poate că nici chiar Djalil nu știe concret.



Vizitele pe care Djalil le face bătrânei Minoa sunt întâlniri cu povestea, povestea fiecărei semințe, a fiecărui sâmbure pe care Minoa le păstrează ascunse în cutii. Djalil alege câte o cutie, iar Minoa îi spune locul de unde provine sămânța, cărui copac aparține și care sunt virtuțile fructului. La ultima lor întâlnire Minoa alege cutia și Djalil descoperă o sămânță neobișnuită a cărei proveninență nici chiar Minoa nu o cunoaște. Ea îl alege pe copil ca păzitor al copacului din miezul sâmburelui mare și strălucitor ca aurul.



Anii trec și Djalil îmblânzește un șoim care să vâneze animalele mici care s-ar putea apropia de copac, apoi pleacă în căutarea unui loc, ferit de ochii omenești, unde ar putea planta sămânța specială.


Djalil găsește locul într-o vale izolată, traversată de un râu. Copacul e și el unul neobișnuit, în câteva săptpmâni îi crește deja trunchiul, apoi o creangă, una singură din care răsar alte crengi mai mici spiralate. În poveste sunt presărate simboluri, numere magice: după șapte ani și după ce copacului i-au crescut șapte crengi mai mari, acesta se oprește din crescut. Ajunge la desăvârșire și atunci apare primul fruct, la fel de neobișnuit precum copacul și sămânța din care el a răsărit: un fruct de forma unui ochi, alb și negru, un fruct fără sămânță, cu un miez suculent și parfumat. Djalil îl mănâncă.


Înainte de răsăritul zorilor, Djalil se trezește brusc. A visat? Imaginile încă îi sunt aievea: un copac uriaș în flăcări, apoi un râu care înghite orașul și palatul, pe apele căruia plutesc trupuri, un chip de prințesă, un chip fără viață, un chip de care nu se mai poate desprinde.

În următoarea noapte, furtuna îl trzește pe Djalil, fulgerul lovește copacul și acesta se transformă într-o torță uriașă. Djalil e uimit, dar acum înțelege deplin secretul copacului și puterea fructului lui, așa că nu mai stă pe gânduri și își trimite șoimul cu o solie la regele Argo pentru a-l preveni de dezastrul ce urmează să se abată asupra orașului. Argo e un rege înțelept și prudent și trimite oameni pentru a preveni ruperea digului ce amenință să înece totul. Apoi își trimite fiica pentru a-i mulțumi străinului ce i-a salvat, dar nu înainte de a-l supune la o încercare: fiica lui va merge pe jos, în haine simple și însoțitoarea ei va purta haine alese și bijuterii scumpe.

Pentru Djalil e limpede cine e prințesa și îngenunchează înaintea ei. Najda îl ridică și îl îmbrățișează.

Lucrarea care a inspirat povestea se împarte în trei:

  1. Așteptarea

  2. Copacul vieții

  3. Împlinirea/ Îmbrățișarea

Activităţi inspirate de cartea The magical tree



  1. Proiecte artistice


  • Pictură Copacul vieţii pe folie de aluminiu cu beţişoare ORL


Materiale necesare:


- folie aluminiu alimentara

- betisoare ORL

- carton

- creion

- pensule

- acrilice alb, negru, verde, auriu

- lipici cu sclipici auriu

- sclipici auriu


Cum am lucrat?

Am impachetat o bucata de carton cu folie alimentara, am trasat cu un creion pe folie copacul si i l-am oferit Ecaterinei pentru a-l decora, Am lucrat in paralel, eu pe al meu, ea pe al ei, incercand sa reproducem copacul lui Klimt.

As vrea sa spun ca a fost incantata, de fapt s-a plictisit; tragea de timp, se uita pe cer, in jur si parea ca ii este foarte greu sa puna mana pe pensula si sa traseze patrate, triunghiuri sau puncte. Am insistat mult sa termine lucrarea, pentru ca o facuse pe jumatate. Am fost putin descurajata pentru ca parea destul de interesata de poveste si imi cerea sa facem ceva activitati.

  • Pictură Copacul vieţii cu sclipici şi lipici


Materiale necesare:


- carton negru

- creion

- lipici

- pensule

- acrilice alb, negru, verde, auriu

- sclipici auriu


Cum am lucrat?

Pe o bucata de carton negru am trasat cu lipici alb lichid forma unui copac, cat mai asemanator celui din carte, dupa care am presarat sclipici auriu peste. Mi-a placut enorm ce a iesit dupa ce am scuturat cartonul de sclipiciul care nu se lipise. Am lasat vreo 10 minute la uscat, apoi cu vopsea aurie acrilica am pictat interiorul trunchiului si crengilor. Am lasat din nou la uscat, dupa care cu pensule foarte subtiri am trasat forme geometrice negre si albe pe trunchi si crengi.

  • Pictură cu ştampile în forme geometrice


(sursa Red Ted Art)

2. Modelaj

  • Copacul vieţii - modelaj lut şi accesorii (paiete, mărgele sticlă)

(sursa Pinterest)

3. Activităţi de botanică


  • componentele copacului

Folosind lucrarea Copacul vieţii lui Klimt ca prilej pentru reluarea denumirile componentelor copacului, în special cu Iustin (2 ani şi 7 luni). Pentru această activitate folosim Lecţiile de botanică Montessori de la editura Gama şi puzzle de lemn Copacul despre care am scris AICI şi pe care le-am folosit la lecţiile despre copaci.



  • curiozităţi despre fructe, seminţe şi copaci (forme neobişnuite ale fructelor şi seminţelor, culori neobişnuite, crengi neobişnuite)\

AICI am citit un articol despre 10 copaci bizari din lume, după care am făcut și câteva fișe despre acești, alături de care am inclus o fișă cu o specie de alun contorsionat cu crengi spiralate. Eram foarte curioasă dacă există copaci cu crengi spiralate, asemănătoare celui pictat de Klimt și am găsit specia asta de alun care are ceva asemănări.


Fișele se pot descărca gratis de AICI.



Și pentru că tot am început să caut simboluri/elemente din poveste în viața reală, m-am gândit să caut și să văd dacă găsesc fructe în alb și negru sau fructe în formă de ochi. Fructe doar în alb și negru am găsit, am găsit și fructe în formă de ochi și a fost interesant să vedem că acest tip de fruct nu e ține doar de imaginar, ci există cu adevărat.


  • activităţi de plantare


Sper să găsim o ghindă încolțită și să o plantăm cât de curând, dar dacă nu vom găsi, oricând putem planta un sâmbure de curmală în ghiveci și știu sigur că va răsări, pentru că am avut surpriza anul trecut să văd că ne-au răsărit lăstari de curmal în ghiveciul unde copiii aruncau, de lene să-i ducă la gunoi, sâmburii curmalelor uscate.



4. Activităţi de zoologie



Pentru partea de zoologie, am mers iarăși pe asemănări între elemente din carte (șoim, culoarea penelor) și cele din realitate.


Așa că am căutat:


  • curiozităţi despre șoim


Am descoperit că există întradevăr un șoim doar în alb și negru, precum cel din carte. AICI am citit multe informații despre acesta: zona unde trăiește (America - zona tropicală) - în sensul acesta am rugat-o pe Ecaterina să îmi indice pe glob continentele corespunzătoare - hrană, sunete (am ascultat strigătul scos de șoim aici).



  • penaj (culoare)



Pentru că șoimul din carte are penajul în alb și negru, m-am gândit să caut păsări din lume cu penaj identic și să le numim, să ascultăm cântecele/strigătul lor, apoi să le asociem diferitelor continente.



AICI sunt cartonașele create de mine cu păsări cu penaj în alb-negru.





AICI găsiți o listă cu fotografii, un mini-ghid de identificare a păsărilor.

AICI găsiți o listă cu fotografii ale diferitelor păsări din Europa care au incluse și cântecele specifice fiecăreia.



  • legende despre pasăre

5. Altele

  • paralelă copacul vieţii din Biblie

  • provienienţa numelor (Djalil - nume arab, Najdia - nume rusesc, Argo - grecesc)

  • provenienţa personajelor după culoare pielii

  • design vestimentar cu forme geometrice

  • simboluri şi legende

  • constructie

Le-am propus copiilor sa construim un copac asemanator celui a lui Klimt folosind setul de constructie de mai jos. Doar Iusti a fost interesat si l-am facut impreuna, Ecaterina a vrut sa construiasca un gard.




Alte postări cu idei de activităţi pe tematică:


- Joaca de-a Klimt de la Mic atelier de creaţie (pagină de colorat Copacul vieţii)

- Klimt and his cat de la Mic atelier de creaţie (recenzie de carte, analiză picturi, pictură-colaj cu pisică)

- Proiecte artistice inspirate de opera lui Klimt la Art projects for kids (colaje, desen, picturi)

- Exploring Klimt la Red Ted Art (proiect conţinând recomandare de carte, găsire de simboluri/forme geometrice, pictură cu ştampile din cartofi stratificată, discuţie pentru înţelegerea operei lui Klimt)

- Proiecte artistice inspirate de opera lui Klimt la Deep Space Sparkle (pictură, design vestimentar)

- Pictură cu mesteceni cu culori inspirate din operele lui Klimt la The pinterested parent




Daca doriti si alte idei de activitati pe temtica artistica puteti sa vizualizati board-ul nostru de pe Pinterest AICI.


bottom of page