top of page

Despre fluturi (1)



Activitățile pe care le voi adăuga aici sunt realizate cu Ecaterina când avea 3 ani jumate și sunt pe o durată de două săptămâni. Nu făcusem pe atunci planificare, cum fac acum, doar am pregătit multe idei pe tematica fluturilor.

Cred că sunt aici activități care se potrivesc copiilor mai mici și copiilor mai mari.


1. Ştiinţe


La ştiinţe intră geografia, botanică, zoologie, anatomie, fizică, chimie.


Am citit cartea A butterfly is patient de Dianna Hutts Aston, o minunăție de carte pentru copii, o carte de știință poetică și desăvârșit ilustrată.

Acolo am observat ciclul de viață al fluturelui.

Cartea e acum tradusă la editura Gama, într-un format mai mic decât cel în limba engleză. AICI magazin.








Începusem pe urmă cu observarea ciclului de viață al fluturelui și am avut la dispoziție un material educativ: Ciclul de viață la fluture marca Safari, care ilustrează cele 4 etape ale dezvoltării.



Figurinele sunt luate de aici. Iar cartonașele de la The helpful garden. Se pot descărca gratis, le puteți lista și lamina pentru durabilitate.

Copiii pot observa etapele de creștere și transformare întâi pe cartonașe sau dintr-o carte, pe urmă le pot fi date figurinele pentru manipulare, observare și asociere cu cartonașele.


Aici este un scurt filmuleț unde se poate observa trecerea asta prin toate etapele:


Pentru consolidare și extensie puteți:

1. observa o planșă cu ciclul de viață pe care să o așezați pe un suport pe masa la care lucrați.

2. realiza o activitate de asociere de cartonașe în 3 părți având ilustrat acest ciclu de viață.


3. realiza un colaj Ciclul de viață al fluturelui cu paste de diferite modele (spirale pentru omidă, scoici pentru crisalidă, fontițe pentru fluture, pt oua puteti folosi boabe de orez).




4. decupa etapele dezvoltării la fluture

Nu am mai găsit sursa, dar este o alta AICI la fel de bună.

Cartonașele și planșa se pot descărca gratis tot de pe The helpful garden. Dacă aveți copii care nu știu încă să citească, poate ar fi bine să nu decupați încă etichetele cu denumirile de pe al doilea set de cartonașe.

Dacă știu însă să citească, eticheta se decupează și se lucrează pe asociere și citire, dar arată cam așa:

(sursă fotografie Montessori child)

Despre modul de folosire al cartonașelor în 3 părți puteți asculta aici:


Cartonașele în 3 părți sunt un material care apare frecvent în educația Montessori și care se poate utiliza atunci când dorim să prezentăm noțiuni noi.



Tot la domeniul ştiinţe puteţi introduce, la categoria de vârstă 3 - 6 ani, informaţii cu privire la anatomia fluturelui, informaţii pe care le puteţi prezenta tot cu ajutorul cartonaşelor în 3 părţi.

Sunt 2 seturi de cartonașe identice compuse din cartonaș cu imaginea unui fluture, varianta colorată a fluturelui, și cartonașe care au evidențiată o singură carte a corpului (aripi, antene).



Cartonașe cu anatomia fluturelui se pot descărca de AICI.


Pentru consolidare am creat un puzzle de lemn cu fluture, după imaginea celui de pe carte. În poza de aici nu avea lipiți butonii. L-am făcut din placă de lemn subțire, iar forma fluturelui am tăiat-o cu un fierăstrău traforaj manual (așa am găsit pe net denumirea). Habar nu am avut cum se lucrează cu unealta efectiv până în momentul când am făcut cu ea puzzle-uri pentru Ecaterina, deși în școală am văzut cum lucrau băieții.



2. Științe 2 (matematică, logică)


a) Cartonașe cu fluturi și numere


Am lucrat pe numărare folosind cartonașe cu fluturi. Pentru ca ea să poată lucra singură, i-am aranjat întâi cartonașul cu numărul în partea stângă, apoi cartonașul cu numărul corespunzător de fluturi, pe care îl potrivește corect, numai după ce a numărat în prealabil.

Nu mai am sursa de unde i-am descărcat, dar aici găsiți o altă variantă pe care o puteți descărca gratis.


b) Puzzle-uri


Am lucrat și pe mai multe imagini - puzzle cu fluturi. Fiecare imagine era împărțită în două bucăți, ar fi fost mult prea ușor pentru ea, așa că le-am amestecat pe toate și am lăsat-o să le descopere singură.

Nici acestora nu le mai știu sursa, dar am găsit pentru voi o alta AICI.

c) Numărare cu pompom

Cartonașele le-am făcut eu anul trecut, dar nu sunt grozave.

Mai frumoase sunt cele de AICI.

(sursa fotografie mumma diaries)

d) Numărare - pictură cu pom-pom


Noi am prins pompoanele cu cleștele de rufe, l-a înmuiat în vopsea și a ștampilat corpul omidei conform numărului. E un exercițiu bun de motricitate fină care îmbină și pictura și matematica.

Tipurile de pictură pot varia. Se poate picta și cu degetelele.

Sau se pot așeza nasturi, mărgele de sticlă verde.


Fișa se poate descărca gratis de AICI.

3. Grafisme

Am mers apoi puțin și pe exerciții de prescriere cu fluturași. Am decupat paginile dintr-o carte cu activități de la editura Nomina, le-am laminat și apoi i-am dat marker semipermanent ca să poată exersa.

4. Estetic și creativ

a) Colorare fluturi

Am găsit pe internet şi pagini de colorat cu fluturi.

b) Lipire pom-pom pe șablon în formă de fluture

Am trasat pe hârtie roșie forma unui fluture, apoi l-am decupat, iar hârtia roșie am lipit-o pe o alta verde. In interior trebuia să decoreze cu pom-pom de culoare fluturilor din carte. Ecaterina a vrut neapărat roz.

5. Senzorial

O activitate super amuzantă şi mai ales, senzorială, este joaca cu spuma de ras şi colorantul. Eu i-am lăsat pe ai mei (3 ani jumate şi 1 an jumate atunci în vară) să se joace în curte cu ele. Ecaterinei i-a plăcut mai mult decât lui Iustin.

După joaca senzorială, ca să nu vă pară rău că aruncaţi materialul, puteţi să îl mai folosiţi în două feluri:

1. Luaţi o bucată de carton alb pe care îl presaţi peste spuma colorată, în felul acesta se va imprima pe carton modelul colorat. După aceea, cu o altă bucată de carton gros, înlăturaţi spuma de pe foaie-cartonul presat. Lăsaţi la uscat şi apoi decupaţi, perforaţi şi decoraţi cum doriţi.

Noi am făcut tot fluturi cu cartonul colorat.

2. Adăugaţi încă vreo alte câteva ingrediente şi creaţi un aluat de modelat pufos.

6. Modelaj

Ne-am creat singure plastilina din făină, colorant, sare, ulei și apă.

Aici găsiți cantitățile. E foarte plăcută textura și rezistă mult dacă e ținută într-un recipient ermetic.

7. Motricitate fină

a) Înșiruire

Noi aveam jocul acesta de la LIDL. Este un joc de înșiruit pentru copii de la 1 an jumate sus. Un exercițiu bun de motricitate.

b) Coasere

Fluturele meu e gasit pe internet, imprimat, laminat și perforat. Ecaterina a cusut cu un șiret.

c) Închidere/deschidere nasturi

Am decupat din fetru fluturii, i-am tăiat la mijloc și am folosit o curea veche cu nasture pentru a o învăța pe Ecaterina închiderea și deschiderea nasturilor. E un exercițiu ce necesită perseverență, răbdare, le întărește muschii degetelor și sigur îi ajută să se îmbrace .

Acestea sunt o parte din activități. Pentru că articolul e deja foarte lung, voi păstra celelalte activități și recomandări de carte pentru o a doua postare.

bottom of page