top of page

Lectii in limba engleza cu copii mici. Model



Cand ma refer la lectii, ma refer la activitatea in limba engleza pe care o fac atat cu copiii mei acasa, cat si cu copiii de gradinita. Nu este singura varianta dupa care merg; cel putin acasa, incerc sa vorbesc cu copii in engleza in aspecte care tin de viata de zi cu zi, pentru ca modul asta, cred eu, e mai usor, mai accesibil si totodata da rezultate mai rapide in timp. Pe langa asta, eu le citesc copiilor mei carti de povesti in limba engleza (pentru varsta lor) inainte de culcare si fara sa le traduc.


Modurile acestea de a-i invata engleza pentru noi au dat roade, Iustin acum la 2 ani si 3 luni intelege mai multe lucruri in limba engleza decat intelegea Ecaterina la varsta lui si nu pentru ca ea e diferita, ci pentru ca am incercat cu fiecare din ei un alt mod de invatare. Cu ea am tradus mult, iar cu Iustin deloc. O sa detaliez in articol cum fac acum cu amandoi.


Forma finala dupa care am ajuns sa-mi planific activitatea in limba engleza se datoreaza mai mult incercarilor practice cu copiii si ideilor de predare gasite de internet (unele sugerate de British Council), decat modulului pedagogic sau al mentorilor de la facultate, care fie vorba intre noi, nu au avut experienta predarii unor categorii de varsta asa mici, experienta atat de necasara cand vine vorba de a-i invata si pe altii cum sa-si gandeasca, planifice si sa sustina activitatea la clasa.


Sunt sigura ca forma asta e bunicica, dar cred ca mereu lucrurile se pot imbunatati, pe masura ce le voi experimenta, voi scrie despre ele,


Planificare si organizare


1. Alegerea subiectului/tematicii (transporturi, animale polare, fructe etc.)

2. Căutarea și alegerea unei cărți de povești pe tematica aleasă

3.Căutare/Manufacturare jucărie/papusă/figurină asemănătoare cu personajul poveștii alese

4. Stabilirea unei/unor activități ulterioare lecturii cărții (joc de rol, pictură, activitate matematică etc)

5. Susținere lecție

a) Mystery bag / Săculețul misterios

b) Greating the character / Salutarea personajului scos din săculeț

c) Inviting children to discover other things in the sack / Invitam copii sa descopere alte personaje in săculeț

d) Taking about feelings/ colours/ numbers/ shapes/textures/body parts // Discutam despre stari/culori/numere/forme/texturi/ părți ale corpului

e) Short song about feelings/ colours/ numbers/ shapes/textures/ body parts //Cantec scurt despre stari/culori/numere/forme/texturi/părți ale corpului

f) Introducing story / Introducerea povestii

g) Inviting children to search other elements of the story in the sack (comb, hat, apple etc) // Invitam copiii sa descopere in sac elemente privitoare la poveste (palarie, măr)

h) Taking about characters on the front cover / Discutam despre personajele de pe coperta

i) Reading the story/ Lectura cărții

j) Activitate practică pe marginea cărții (pictură,joc de rol, activitate de numărat, sortat)


Schema de mai sus o puteti descarca gratis respectand conditiile specificate in document.


Respectand schema de mai sus, am realizat o lectie despre animalele pe timpul iernii.


1. Alegerea subiectului/tematicii

Animals in winter


2. Căutarea și alegerea unei cărți de povești pe tematica aleasă:

One winter's day by Christina Butler

Daca nu aveti cartea o puteti vedea si asculta povestea in format audio:



3.Căutare/Manufacturare jucărie/papusă/figurină asemănătoare cu personajul poveștii alese


(click pe imagine pentru magazin online)

(click pe imagine pentru magazin online)


Noi am avut jucaria Micul arici din setul afisat mai sus, dar am pierdut-o. Apoi am lucrat cu o papusa de mana arici careia i-am confectionat o caciula rosie din fetru.

Puteti sa folositi jucariile de plus de acasa, pe care sa le imbracati cu haine de bebelusi, puteti folosi papusi sau sa va confectionati propriile marionete din manusi/sosete desperecheate carora le coaseti/lipiti ochisori si alte ornamente.

(click pe imagine pentru sursa si tutorial)


4. Stabilirea unei/unor activități ulterioare lecturii cărții (joc de rol, pictură, activitate matematică etc)


Activitate de numarat folosind arici cu numere si alune/nuci sau clame de lemn care vin prinse de spatele ariciului

(sursa fotografie Lumea noastra colorata)

(sursa fotografie Little Bookham Preschool)

5. Susținere lecție


a) Mystery bag / Săculețul misterios


Pun in saculet jucaria/figurine care seamana cu personajul/personajele principale din carte inainte ca elevii sa le vada.

Cand incep lectia propriu-zisa ii invit, pe rand, sa descopere personajele ascunse in sac:

Shall we see who is in our sack today?

Someone is hiding in our sack. I wonder who it is? etc

Se pot oferi diferite aluzii cu privire la personaj pe masura pe scoatem incep jucaria din sac: se poate scoate mai intai un picior, dupa care putem spune: This is his little leg. Apoi codita, cap, nas, orice element pe care copilul il stie sau orice element pe care doriti sa-l introduceti. What is this? This is his little nose. Si in timp ce tineti nasucul jucariei il scoateti afara din sac.


b) Greating the character / Salutarea personajului scos din săculeț


Dupa ce ati scos personajul din sac, va puteti schimba vocea si saluta copiii. Invitati pe urma copiii sa salute inapoi, aratandu-le inainte cum sa faca, adica salutand voi intai.

-Hello little hedgehog!

Everyone, let's say hello to the little hedgehog.


c) Inviting children to discover other things in the sack / Invitam copii sa descopere alte personaje in săculeț


Dupa ce ati salutat personajul, invitati copii sa scoata din sac celelalte personaje pe care le-ati ascuns si care se regasesc in poveste.

Daca este vorba despre animale, eu cred ca e mai bine sa spuneti denumirea acestuia in engleza, mai degraba decat numele personajului din carte, pentru ca elevul/copilul sa asocieze imaginea animalului cu denumirea reala a acestuia.

Un exemplu: daca pe iepuras il cheama Jimmy, spuneti mai bine rabbit, decat Jimmy; copilul va asocia jucaria/imaginea iepurelui cu denumirea corecta. Pe urma, dupa ce copilul va stii ce inseamna rabbit, puteti sa-i spuneti si eventualele nume ale personajelor-animale.


d) Taking about feelings/ colours/ numbers/ shapes/textures/body parts // Discutam despre stari/culori/numere/forme/texturi/ părți ale corpului


Folosind jucaria, in cazul meu ariciul, incerc sa reiau anumite cunostiinte pe care le-am predat sau sa introduc unele noi.


- Feelings:

Look at the little hedgehog. How is he feeling? Is he happy or sad?

Cand pun intrebarea referitoare la stari, ma asigur ca si fac gesturi care sa-i ajute pe copii sa inteleaga, daca nu (mai) stiu, semnificatia cuvantului. Cand spun happy, zambesc si schitez in aer, in fata gurii mere, forma unei guri care zambeste. Cand spun sad, fac o fata trista. NU TRADUC CUVINTELE! Cuvintele pot fi intelese si cunostiintele se aseaza mai usor daca arati semnificatia unui cuvant: daca e obiect/fiinta il aratati, daca e verb, faceti miscarea ce o presupune verbul, daca adjectiv, spre exemplu tepos, puteti avea un obiect care sa ilustreze evident insusirea.


- Colours:

Eu am adaugat in sac o caciulita rosie. A fost unul din elementele legate de poveste pe care am vrut sa le descopere copiii.

What colour is the hedgehog's hat? It's red.


- Texture:

Vorbim despre textura, pentru ca am doua elemente cu texturi opuse in poveste si destul de evidente. Caciulita e moale (soft), ariciul e tepos (spiky). Cand prezint texturile, ii invit sa le atinga.

Touch the red hat? How does it feel? It's soft.

Now touch the hedgehog. How does it feel? It's spiky.


- Numbers

Puteti invata/repeta numerele, numarand personajele.

How many animals are here? Let's count them: one, two, three...

Adresez intrebarea DUPA ce am scos personejele din sac si le-am asezat in sir undeva la vedere.


e) Short song about feelings/ colours/ numbers/ shapes/textures/ body parts //Cantec scurt despre stari/culori/numere/forme/texturi/părți ale corpului


Un exercitiu bun prin care sa se aseze informatiile discutate anterior, ar fi sa cantati un cantec scurt care sa inglobeze termenii noi.

Cand am vorbit despre stari (happy, sad), am cantat ceva foarte scurt, avand grija sa schitez din nou zambetul.

I'm happy, I'm happy,

I'm happy all day long (x2)

A hi hi hi

A ha ha ha (x2)

I'm happy all day long


Daca vorbiti despre alte elemente, cum ar fi cu culorile, puteti canta un cantec simplu cu culori sau puteti folosi o linie melodica si sa repetati unul/doua versuri simple pe care le puteti compune voi.

De exemplu:


Linia melodica: Frere Jacques

Versuri:

I like yellow, I like yellow

Yes I do, yes I do,

I like purple also, (x2)

Yes I do, yes I do.


Ceva simplu, foarte simplu care reia informatia noua/ veche cu privire la cuvintele noi invatate, care rupe monotonia si inveseleste lectia. Poate fi si un action song / joc muzical, care implica miscari specifice insotite de cantec.


f) Introducing story / Introducerea povestii


Anuntati lectura cartii:

We're going to read a story. (In acelasi timp faceti cu mainile gestul deschiderii unei cartii.) A story. (Aratati catre carte.)

Eu am ales One winter's day.


g) Inviting children to search other elements of the story in the sack (comb, hat, apple etc) // Invitam copiii sa descopere in sac elemente privitoare la poveste (palarie, măr)


Eu i-am invitat sa scoata din saculet (cu ochii inchisi) celelalte personaje ale povestii (iepurasul, soriceii). Le-am spus cum se numesc animalele si am scos sunetele acestora. M-am limitat la atat, pentru ca notiunile erau noi.


h) Taking about characters on the front cover / Discutam despre personajele de pe coperta


i) Reading the story/ Lectura cărții


Pentru ca povestea este totusi una grea pentru copii care nu vorbesc cursiv limba engleza, am citit povestea pe sarite si am simplificat limbajul, avand grija sa arat mereu semnificatia unui cuvant (prin obiect sau miscare).


j) Activitate practică pe marginea cărții (pictură,joc de rol, activitate de numărat, sortat)


Se pot realiza orice fel de activitati pe marginea cartii:

- activitate matematica cu arici

- modelaj


Un filmulet foarte bun care pe mine m-a ajutat enorm a fost acesta de mai jos. Arata o lectie in limba engleza pentr 2-3+ ani, o clasa pentru care limba engleza e o limba straina.

Sper ca informatiile au fost de ajutor. Daca aveti ceva de impartasit din experienta voastra in studiul limbii engleze cu copii mici, va rog sa ne scrieti un comentariu cu informatiile care ar putea ajuta si pe altii.




bottom of page