top of page

Activități de iarnă (1)


Pentru săptămâna trecută ne-am axat pe discuții despre caracteristicele iernii, despre fulgi și viața Sfântului Nicolae, dar și altele.

Activitățile postate mai jos în fotografii sunt folosite și la grupa de vârstă 2-3 ani (unele) și la 3-5 ani (altele).

Am realizat și o planificare pentru activitățile de acasă pentru aceia care doriți să lucrați acasă (este cea de mai jos) și pe care o puteți descărca de aici.

1. Creare fulgi de nea

Am cumpărat din librărie un pachet de 10 fulgi de nea din hartie gumata autoadeziva, i-am asezat pe tava alaturi de betisoare ORL, paiete, bețe de lemn, iar ei au impodobit fulgii cum au dorit. Îi găsiți și aici.

2. Sensory bin de iarnă

Am pus orez colorat cu vopsea alba, pentru a fi si mai alb, fulgi de zapada din hartie gumata cu sclipici si simpla si din hartie colorata obisnuita (i-am perforat cu perforatorul), stelute si bulgari (luati din Lidl), scoartisoara. Dupa joaca senzoriala, copiii au sortat bilele sclipitoare pe marimi (mare, mijlociu si mic). Perforator fulg de nea și hârtie gumată cu glitter puteți lua de aici și aici.

3. Numarare cu clopoței

Am folosit plansele cu numere din kitul Montessori de la editura Gama (click pe denumire pentru a vedea kitul) si clopoței mari luati de aici.

4. Numărăm fulgii de nea si brăduții

Exercitiu e simplu: copilul numără elementele din fiecare cerc, apoi așează paharul de carton cu numărul corespunzător peste planșă. Paietele cu fulgi de nea și brăduți sunt tot din Lidl.

5. Oameni de zăpadă cu litere mari și mici

Se merge pe același principiu: asocierea literei mari cu cea mică, am introdus o literă nouă (i). Capacul cu litera mare se asează pe bulina cu litera mică.

Imaginea se poate descărca de aici sub formă de poster. Eu am listat pe foi (6 foi) pe care le-am asamblat și lipit apoi pe carton alb mare. Planșa inițială conținea toate literele alfabetului, noi am rămas la cele 3 pe care le știau copiii, la care am adăugat încă una: i de la iarnă. Pe capace și pe poster am lipit buline autoadezive pe care am scris cu marker literele.

6. Planșă de fetru cu închidere nasturi sub formă de fulgi de nea

Pe planșa de fetru am cusut nasturii, apoi din altă foi de fetru am decupat fulgi de nea pe care i-am decorat cu lipici cu sclipici. Exercițiu acesta de motricitate fină este și de viață practică și ajută mult la exersarea răbdării, perseverenței, a întăririi musculaturii degetelor.

7. Mănuși cu buline și clame cu numere

Mănușile le-am făcut din fetru, iar clamele cu steluțe și numere sunt luate din Lidl. Exercițiu acesta matematic este și pentru numărat și pentru asociere și de motricitate fină.

8. Planșă pentru plastilină cu numere

Planșele se pot descărca de aici.

9. Bobinarea aței pe suport de carton

Acesta este un exercițiu bun de motricitate fină, de răbdare și perseverență. Am ales o rolă de carton, pentru că un suport de lemn pentru ață ar fi fost prea mic, iar ei încă nu stăpânesc bine exercițiu bobinării.

10. Modelare stele și fulgi de nea din lut de hârtie

11. Sensory bin cu fulgi de nea, pompoane albe, orez alb (colorat alb cu tempera), clopoței și lopățele.

12. Așezare fulgi în secvență

Planșa e luată de aici. Janina are niște idei grozave de activități de iarnă Montessori. Aici le puteți vedea pe toate.

13. Numărare cu fulgi

Planșele cu numere fac parte din kitul Montessori de la editura Gama, iar fulgii sunt făcuți așa cum am scris mai sus.

14. Creare fulgi de nea din forme geometrice

Formele geometrice le-am decupat din hârtie gumată albastră. Copiii le-au lipit pe cercuri din carton.

15. Pictură fulgi de nea cu furculița

Cartea în care copiii au văzut imagini cu fulgi reali măriti este aceasta.

16. Cântec cu clopoței Montessori și fulgi de nea

Despre felul în care folosim clopețeii Montessori și partitura cu buline (fulgi) am scris și aici.

17. Bastonașe cu bile - înșiruire

18. Creare fulgi de nea

Am folosit bețe de lemn hobby, mărgele de sticlă, paiete, iar ca suport pentru crearea fulgilor am folosit suporturi de pahare.

19. Scriere litera i în tăvița cu nisip

20. Fișe de scriere a literelor

Cele de mai jos sunt luate de aici gratis (click pe poză pentru a descărca), dacă însă doriți toate literele și alte activități pe lângă se pot cumpăra de aici.

21. Fișe de prescriere

21. Creare brăduți de iarnă din conuri de brad

22. Brăduț de iarnă și pompom

Am îmbrăcat o cutie cu capac cu hârtie albă, am desenat forma unui brad, apoi am făcut găuri pentru pom-pom. Am încercuit cu diferite culori găurile pentru ca micuții să realizeze asociere de culoare. Exercițiu acesta (preluat de aici) este pentru cei mai mici un exercițiu de motricitate fină; uneltele galbene îi ajută să împingă pomponul prin gaură.

23. Asociere de culori cu oameni de zăpadă

24. Numărare cu fulgi de nea și mănuși cu numere

25. Fulgi de nea și numere

În ziua cu sărbătoarea Sfântului Nicolae copiii au auzit povestea acestuia, am folosit cartea aceasta.

Cartea de mai sus îmi place grozav pentru poveste și ilustrațiile realizate de Vladislav Andrejev în stilul bizantin, iconografic. Interior carte (sursa).

O variantă în limba română de carte despre sfântul Nicolae ar fi:

Povestea minunată a Sfântului Nicolae de la editura Via Junior și

După ce li s-a povestit despre Sfântul Nicolae, copii au modelat din lut de hîrtie monede, iar deasupra au aplicat ștampile cu modele. Au fost lăsate la uscat și urmează să fie pictate cu acrilică aurie, pentru a arăta ca monedele de aur dăruite de Sfântul Nicolae.

O altă activitate inspirată de această sărbătoare a fost confecționarea unor ghetuțe din carton roșu pe care copiii le-au decorat cu vată, fulgi de nea, stele și paiete.

Li s-a vorbit despre dărnicie și ce înseamnă ea, a devenit valoarea săptămânii, iar copiii au fost încurajați să fie și ei darnici, în sensul acesta, au pregătit împreună cu educatoarele salam de biscuiți pe care apoi l-au dăruit colegilor lor din alte grupe mai mari. Am realizat și un Borcan cu dărnicie în care copiii aduc lucruri (mici) pe care doresc să le dăruiască unor familii nevoiașe, lucrurile mari (haine, jucării, mâncare) urmând să fie adunate în plase și dăruite unor familii nevoiașe pe care copiii le vor vizita săptămâna viitoare.

Separat vor face o postare cu activități pentru Nașterea Domnului.

bottom of page