top of page

Lectii despre Africa. Safari în Tanzania și Masaii

(4 ani)

Despre Africa am mai făcut lecții cu Ecaterina acum un an, dar ne-am axat mai mult pe animalele din Africa.

Acum nu pregătisem nimic despre lecția cu Africa, pentru că Ecaterina m-a luat prin surprindere: găsise pe raft o carte pe care nu i-o arătasem până atunci, doar o așezasem acolo, laolaltă cu altele noi. Ecaterina mă rugase să i-o citesc, iar primul meu impuls a fost să o amân pentru când aveam pregătite toate materialele pentru lecția Africa. Mi-am înghițit "Nu"-ul și mi-am spus: Hai să vedem ce iese. De regula sunt pretențioasă cu modul în care pregătesc lecțiile, vreau cât mai multe materiale, cât mai frumoase (deși nu ni le permitem), dar de data mi-a plăcut ce a ieșit.

We all went on Safari

Ecaterina găsise We all went on Safari. A journey through Tanzania de la editura Barefoot Books, o lectură simplă, dar care are presărate elemente ale vieții din Africa. Safari-ul (călătoria) copiilor și tinerilor Masai prin savană devine și călătoria cititorilor, o călătorie în care sunt prezentate (liric) animalele Tanzaniei, numerele până la 10 în Swahili, nume tradiționale ale Masailor, îmbrăcămintea Masailor.

La sfârșitul cărții sunt informații cu privire la animalele din Tanzania, la denumirea și pronunția acestora, informații cu privire la semnificația numelor personajelor, dar și câteva aspecte cu privire la viața Masailor, detalii politice și geografice ale Tanzaniei și harta țării.

Așa că după ce am lecturat cartea, am reluat numărătoarea în Swahili, apoi i-am propus să căutăm în atlas imagini cu copii din Africa. Am scos de pe raft cărțile de mai jos și ne-am uitat în ele.

Ne-am uitat în cartea Descoperim copiii lumii de la editura Aramis și am citit despre o zi din viața unui copil din Tanzania. Am aflat cum e la școala în Kenya și Tanzania, cum se îmbracă Masaii, cu ce se ocupă femeile (ele construiesc și colibele din lut și balegă), am văzut cum e organizat un sat, cum se apară și chiar cum e o nuntă de Masai.

Am căutat Tanzania și Kenya pe harta Africii folosind Atlasul ilustrat pentru copii de la editura Corint. Ecaterina și-a reamintit animalele de pe continentul african văzând imaginile de pe hartă.

Apoi am văzut și alte triburi din Africa în Atlasul copiilor de la editura Corint. Nu am discutat despre ele, pentru că ar fi fost prea multe informatii cu care era inutil să o încarc.

Am citit apoi din Prima mea carte despre lume de la editura Litera despre animalele continentului, locuitorii lui și relief.

Referitor la relief i-am explicat Ecaterinei pe imagine ce înseamnă fiecare culoare: galbenul semnifica deșertul, verdele deschis savana, verdele închis pădurea.

Am vrut să îi arăt Ecaterinei hainele specifice locuitorilor, obiceiuri și mâncare așa că am luat cartea Children just like me de la editura DK. Este o carte cu informații și fotografii prețioase despre copii din diferite părți ale lumii: familie, îmbrăcăminte tradițională, mâncare, zona de locuit, activități zilnice. Personal cred că este o carte foarte bună.

Și pentru că am tot căutat informații despre îmbrăcămintea și cultura Masailor, am căutat și un filmuleț, unde Ecaterina să poată vedea îmbrăcămintea acestora într-un ritual de-al loc, într-un dans și să poată asculta cum vorbesc și cum cântă.

Aici este un cântec tradițional de femei, iar aici unul de bărbați. Ecaterinei nu i-au plăcut, dar a fost intrigată de ei și curioasă.

I-am propus să identifice continentul să găsească continentul Africa pe harta lumii și animalele de pe el,

Apoi mi-am propus să recapitulăm continentele lumii în stil Montessori, așa că am scos planiglobul nostru din fetru, am aranjat eu continentele, iar pe ea am rugat-o să le numească, să identifice Africa și apoi, pentru a verifica cât a reținut din informații, am rugat-o să aleagă din grămada de figurine animale, doar pe acelea care trăiesc în Africa. Și s-a descurcat foarte bine.

Am trecut pe urmă la o activitate de modelaj; pentru că mi-am adus aminte că femeile construiesc colibele, i-am propus și Ecaterinei să construim și noi o colibă din lut. Ne-am folosit lutul din hârtie luat din Jumbo (6 lei - 500 gr.) și bețe de înghețată.

Asta a ieșit la final:

Am lăsat-o la uscat și urma să o vopsim cu maro, dacă fratele cel mic (2 ani 1 lună) nu ar fi stricat-o.

Am căutat ceva idei de realizare a unor mărgele sau bijuterii africane și cum nu am găsit pe loc, mi-am adus aminte că am o carte cu haine africane de colorat.

Cei de la Didactica Publishing House (DPH) chiar au scos o colecție de cărți cu păpuși de colorat din toată lumea și eu le-am luat pentru lecțiile cu copiii lumii.

Alte cărți frumoase pe tematica vieții diferitelor triburi în Africa sunt cele de mai jos:

Tematica Africii sigur o vom mai relua, pentru că doresc să folosesc și celelalte cărți frumoase și pentru că mai am ceva idei de activități.

Voi ce cărți ați folosit pentru a învăța despre Africa?

bottom of page