top of page

Activitati de toamna (1) Copaci și frunze

Tema săptămânii trecute a fost Pe cărările toamnei, iar activitățile pregătite de noi au fost în cea mai mare parte legate de frunze și copaci. Despre fructele și legumele de toamnă avem rezervate alte săptămâni.

Luni pentru stațiile de dimineață am avut 3 activități:

1. Șiruri logice de frunze

După cum se înțelege și din titlul activității, am urmărit să facem un joc de logică cu elemente de toamnă. Întâi au decupat de pe foaia de sus cele 4 căsuțe cu frunze și ghinde, apoi urmărind patternul creat pe foaia mare, trebuiau să lipească în căsuța goală următorul element.

Tipul acesta de activitate este dificil atunci când este realizat pentru prima oară, dar este un exercițiu bun pentru a le dezvolta gândirea logică.

Aici găsiți un exemplar de pattern, iar aici este cel folosit de noi.

2. Coasem pe frunze

Frunzele noastre sunt laminate; modelul îl puteți lua de aici.

Puteți încerca și pe frunze adevărate, cele de ficus sunt bune, în orice caz, e necesar să fie frunze mai groase.

3. Modelaj cu frunze

Asta e o activitate care mie îmi face mare plăcere! Formele acestea de modelat le-am găsit într-un magazin chinezesc și le-am luat fără să stau pe gânduri, mai ales că le poți folosi pentru o paletă largă de lucruri: lut, plastilină, biscuiți, săpun, bomboane.

Noi le-am folosit cu lut din hârtie cu uscare la aer (pastă de hârtie) mai ieftină decât lutul clasic pentru modelaj și copiii au făcut frunze, pe care ulterior le-am lăsat la uscat 2 zile pe o tăviță în clasă.

Forma de frunze am văzut că se găsește aici de cumpărat, iar lutul l-am luat din Jumbo la 6 lei/ 500 gr.

La întâlnirea de dimineață le-am citit copiilor o carte cu tematică de toamnă How to catch a falling star de Heidi și Daniel Howarth, o poveste frumoasă despre prietenie.

La activitatea principală am făcut un copac din amprenta mâinii, iar frunzele au fost făcute cu amprentele degetelor.

Afară în curte le-am dat copiilor greble de strâns frunzele uscate și mături.

Marți la centrele de dimineață am avut:

1. Pescuit mere pădurețe din apă

Instrumentele folosite de cei mari au fost acești clești, Iustin a folosit lingura pentru că nu putea să utilizeze cleștii. Unelte de acest tip găsiți de cumpărat de aici.

E un exercițiu grozav de motricitate fină și răbdare.

2. Copacul cu litere

Am reluat cele 3 litere învățate: m, t, a și le-am inclus într-o activitate de asociere cu frunze.

Am descărcat imaginea unui copac dezfrunzit, am perforat cu perforator in formă de frunză hârtie colorată (galben, verde, roșu, portocaliu), după care am scris pe fiecare frunză literele atât majusculele, cât și literele mici și i-am rugat pe copii să împodobească copacul cu frunze: frunzele cu majuscule în copac, cele cu litere mici căzute din copac (la baza lui sau în aer).

Firește că nu au fost lipite toate corect, dar nu asta urmăream, ci să le readuc aminte literele și să îi mai familiarizez cu imaginea acestora.

Un copac puteți să descărcați de aici, iar perforator în formă de frunză cred că găsiți și la librării, magazine de hobby sau aici. Perforatorul meu e mare, dar există mai mule variante de mărimi și implicit sunt mai ieftine.

3. Fișe de prescriere cu motive de toamnă

Ale noastre sunt laminate, pentru că le folosim cu marker lavabil / pentru tablă albă, în felul acesta le putem refolosi de multe ori. Fișele sunt descărcate de aici.

La activitatea principală am avut ieșire la pădure: cel mai potrivit mod de a observa schimbările pe care le aduce toamna.

Miercuri centrele au avut activități din materiale simple.

1. Cutia toamnei cu elemente din natură

Ca o primă activitate copiii au aranjat o cutie a toamnei cu elemente din natură adunate în timpul plimbării de marți: crenguțe, frunze, ghinde, scoarță de copac, conuri.

2. Pictură pe frunzele de lut

Am pictat frunzele de lut modelate luni.

3. Numărăm cu crenguțele

Activitatea principală:

Ștampilăm frunze din role de hârtie igienică

Colega mea Simona a venit cu ideea unei lucrări colective, așa că a pictat pe un carton mare un copac dezfrunzit, iar copiii au ștampilat cu role de hârtie igienică pentru a face frunzele.

Joi am lucrat tot pe motricitate fină și copaci cu frunze.

1. Clopoței Montessori și buline

Mi-a venit ideea de a folosi în mai multe feluri clopoțeii cu mâner de la Montessori. Poate vă aduceți aminte din articolul trecut faptul că setul de clopoței cu mâner Montessori conține 8 clopoței de diferite tonalități. Am ajuns la concluzia că este bine să îi familiarizăm pe copii cu clopoțeii PE RÂND. La săptămâna despre corp, am folosit clopoțeii roșu și verde, acum m-am gândit să folosesc culorile de toamnă: galben și portocaliu și astfel să experimenteze alte tonalități.

De data asta nu am avut etichete adezive în aceste culori pentru a realiza fâșia cu cântecul, în schimb am folosit o ștampilă în formă de cerc de la cartea asta.

2. Copăcel cu frunze

Am realizat din sârmă plușată un copăcel, la baza căruia am pus plastilină (încolăcită ca un șarpe) pentru ca acesta să stea singur. Am așezat muulți nasturi, iar copiii au pus nasturii (frunzele) în copac.

Este un exercițiu grozav de îndemânare și răbdare. Dacă găsiți voi o idee mai bună pentru susținerea copăcelului, vă rog să mi-o împărtășiți și mie.

3. Înfășurăm fir de lână pe frunză/copac

Eu am folosit pentru copac și frunze carton pe care îl păstrasem de la niște cutii de jucării. Șablonul de frunză l-am luat de aici și l-am transferat pe carton.

Activitatea principală de joi:

Copiii au hașurat cu creion colorat pe o foaie albă, având o frunză așezată sub foaie, cu nervurile în sus.

Vineri

1. Planșele cu numere pentru modelajul cu plastilină

Din plastilină se modelează numărul de pe planșă și frunze în copac. Pentru frunze mai puteți folosi și pom-pom sau mărgele de sticlă în culorile toamnei.

2. Spumă de ras și colorant

În tăvițe copiii au primit spumă de ras, cu pipetele au picurat colorant alimentar roșu și galben, cu bătul de frigărui au creat modele, apoi am imprimat o foaie albă peste spumă, am șters spumă aplicată cu o bucată de carton și am lăsat la uscat. au ieșit niște modele deosebite. Când paginile s-au uscat, am imprimat pe ele șabloane de frunze, le-am decupat și urmează să creem o ramă de frunze pentru tabla albă pe care am făcut-o pentru centrul de scriere.

Părintele, care de regulă ne vizitează vinerea, le-a povestit copiilor despre Sfânta Filofteia de la Curtea de Argeș.

Și ne-am și putut bucura de ea duminică la catedrala din Alba Iulia când racla ei a fost adusă spre închinare.

În următorul articol o să fac o listă cu recomandări de cărți de toamnă.

Vă doresc să vă bucurați de culorile minunate ale toamnei!

bottom of page