top of page

Corpul meu și simturile

Săptămâna aceasta activitățile noastre au avut ca punct de interes corpul uman și simțurile. Tema simțurilor o vom prelungi pe săptămâna viitoare, pentru că nu am terminat-o și în plus, unele se potrivesc și temei care va urma.

La primul centru de lucru am așezat două puzzle-uri stratificate cu structura corpului uman, o variantă înfățișa fetița, cealaltă băiatul.

Pe măsură ce copilul dezasambla puzzle-ul, i se prezenta corpul uman sub forma unei stratificări și totodată funcțiile diferitelor organe sau sisteme: pielea acoperă corpul, cu pielea simțim, mușchii ne ajută să realizăm mișcări, creierul ne ajută să gândim și să înțelegem lumea din jurul nostru etc.

A doua stație de lucru conținea o activitate de modelaj: folosind o planșă pentru plastilină cu imaginea capului, copiii trebuiau să modeleze ochii, părul, urechile, nasul și gura.

Plastilina folosită a fost cea realizată de noi în clasă acum două săptămâni. Planșele cu fețe le-am luat de aici,

A treia stație de lucru avea jocul Îmbracă fetița/băiatul, joc magnetic.

Pe măsură ce copiii sosesc dimineața în sala de clasă, ei lucrează, pe rând, la fiecare stație, urmând ca după ce vor sfârși activitățile la mese, să își aleagă alte materiale de pe rafturi, să aleagă cărți din bibliotecă (cărți alese pe tematica săptămânii și expuse pe rafturi), să inventeze jocuri. Joaca liberă durează de obicei până la ora micului dejun. Înainte de a ajunge la bucătărie mergem la baie, pentru a spăla mâinile. De regulă trecerea de la o activitate la alta o facem printr-un joc muzical, un cântecel; de data asta am ales un cântec care să se potrivească temei săptămânii: Head, shoulders, knees and toes.

După micul dejun urmează întâlnirea de dimineață (circle time), moment când ne salutăm, copiii își prind pozele pe panoul persoanelor care sunt prezente la grădiniță.

Apoi repetăm anotimpurile, stabilim anotimpul actual, luna și data, ziua săptămânii în curs, vremea de afară și eventual activitatea următoare (atunci când ea se potrivește cu magnetul de pe tablă).

Uneori la întâlnirile de dimineață mai și citim o carte care corespunde tematicii. Cărțile cu tematica corpul uman pe care noi le-am așezat pe rafturile bibliotecii sunt acestea:

De marți am început să studiem simțurile separat, iar pentru ziua de marți am pregătit activități auditive.

1. Joc sonor de asociere.

Am reciclat oușoare Kinder pe care le-am umplut cu ghindă, mărgele, nisip, pompom și macaroane; am făcut perechi de câte două, primului șir le-am lipit o bulină verde, celalalt șir a rămas simplu. Jocul presupunea asocierea perechilor de oușoare prin scuturarea acestora și ascultatea sunetului produs.

2. Puzzle sonor cu instrumente muzicale și asocierea figurinelor

Puzzlel-ul acesta l-am luat pentru lecțiile despre instrumente muzicale. Acum se potrivea numai bine la lecția despre auz. Puzzle-ul sonor este de la Melissa & Doug; de fiecare dată când copilul așază piesa de puzzle, se aude sunetul instrumentului respectiv. Pe măsură ce lucram pe puzzle, îi rugam să asocieze și figurine instrumentului pe care îl auzeau și să o denumească.

Puzzle-ul se poate comanda de aici.

3. Joc cu buline și clopoței Montessori

Ideea jocului e cam aşa: copilul va ţine în ambele mâini clopoţeii şi va urmări patternul creat din buline colorate (culorile bulinelor corespund culorilor clopoţeilor). Pentru bulina mare roşie va scutura clopoţelul roşu cu o mişcare puternică o singură dată, iar pentru bulina verde mică va scutura mai încet pentru un sunet nu atât de puternic. Urmărind bulinele şi scuturând alternativ din clopoţei, copilul va exersa mişcarea (care de altfel e dificil de realizat pentru unii dintre ei), atenţia şi vor avea şi o experienţă auditivă deoarece clopoţei scot fiecare o altă notă muzicală. Clopoței se pot lua de aici (văd că au fost la un preț de neimaginat); eu însă i-am luat de aici.

Miercuri am realizat activități de tip tactil. În sensul acesta am încercat să urmărim tipuri de activități Montessori, iar pentru asta aveam nevoie de materiale corespunzătoare.

Primele materiale cu care am văzut eu că se începe sunt tabletele tactile.

Am văzut pe multe bloguri de educatori Montessori cum se pot realiza aceste tablete acasă, așa că am încercat și eu să confecționez ceva asemănător. Primisem de la prieteni câteva bucăți de parchet laminat care părea potrivit. Tati l-a tăiat la dimensiunile pe care le-am stabilit amândoi, apoi a cumpărat glaspapier de diferite granulații și pe care l-am lipit cu adeziv puternic (Bison - luat din Dedeman), după modelul celor originale Montessori. Conform pedagogiei Montessori joaca senzoriala contribuie semnificativ la dezvoltarea creierului. Experientele de joacă senzorială sunt un fel hrană pentru creier, iar de aceea este important ca si copilul sa primeasca nici prea multa nici prea putina hrana senzoriala. Prima tabletă este acoperită pe jumătate cu glaspapier de glanulație mare, cealaltă jumătate este lăsată neacoperită; copii experimentează prin atingere texturile, astfel pot înțelege ce înseamnă neted și aspru. Cea de-a doua are dreptunghiuri de glaspapier intercalate cu suprafețele parchetului laminat.Ultima tabletă conține 4 suprafețe de glaspapier de glanulații diferite (de la fină la foarte aspră) pentru a putea experimenta tactil textura. Așa pot înțelege ulterior termenii de aspru, neted, fin, blănos etc.

1. Tablete tactile Montessori

2. Săculeț cu pernuțe tactile

Etapa următoarea a jocului senzorial conține jocul cu perinuțe tactile, perinuțe de diferite texturi pe care trebuie să le asocieze pipăindu-le, însă ținând ochii închiși.

Saculețul conține pernuțe ce ajuta la dezvoltarea simțului tactil și a abilitaților lingvistice. 20 de patrate textile (câte 10 perechi), fiecare pernuța sau bucata de material are aproximativ 6 cm.

Jocul e luat de aici.

3. Sensory bin cu bile hidrofile roșii și pingi de ping-pong

Sensory bin-ul este pentru a ilustra sângele (globulele roșii sunt bilele hidrofile și mingile de ping-pong sunt globulele albe); pe lângă ele am adăugat și imagini laminate cu microbi pe care copiii trebuiau să le înlăture. Textura bilelor le-a plăcut mult și abia i-am desprins de cutie. Pe Iustin l-am luat pe sus, altfel strivea în pumni toate bilele.

La activitatea principală am reluat numerele și copii au exersat scrierea lor în tăvița cu nisip.

Joi am făcut activități legate de simțul vizual și am lucrat mult pe culori.

1. Amestec de culori primare și transfer cu pipeta

Aici Ecaterina ia cu pipeta culoarea roșie și o transferă în suportul ei pentru gheață, apoi culoarea galbenă, iar din amestecul lor a rezultat portocaliu. Astfel învață prin experiment că din amestecul a două culori primare rezultă o culoare secundară.

2. Potrivește clamele pe culori

Undeva văzusem ideea aceasta de realizat și m-am gândit că ar fi grozavă pentru cei mai mici, până în trei ani. Am gândit-o inițial pentru Iustin (2 ani). Am cumpărat un tocător de lemn în formă de pară (voiam unul rotund, dar nu am găsit), am cumpărat de aici clamele de lemn și suporturile acestora, apoi le-am culorat cu culori tempera (acrilicele ar funcționa mai bine), după care le-am lipit cu adeziv pentru lemn Bison.

Activitatea este una foarte bună pentru dezvoltarea preciziei mișcărilor, a asocierii culorilor și a coordonării mână-ochi. Până la urmă am folosit-o și cu cei mari (3-5 ani).

Le-am expus copiilor și câteva tablete de culori și nuațe pentru a se familiariza cu ele.

3. Desen cu creta pe glapapier

Tot pentru lecțiile legate de culori și pentru simțul tactil, am folosit foile de glaspapier rămase de la experimentul cu tabletele tactile și le-am dat copiilor să deseneze cu creta pe ele. Văzusem undeva idee, însă acum nu v-aș mai putea indica sursa.

Vineri e ziua când copiii sunt vizitați de un preot care povestește cu ei. Și activitățile pe care le realizăm pentru ziua de vineri sunt tot cu tematică religioasă, de regulă.

Vinerea acesta fusese aglomerată cu teatru pentru copii și vizita părintelui, așa că i-am lăsat pe copii să-și aleagă singuri activitățile. Au fost de regulă reluate cele de peste săptămână.

Au lucrat la tablița magnetică.

Asociere de lucruri pe culori - carduri Gama.

Sper să vă fie de folos!

bottom of page