top of page

Activitati de recapitulare (2)

Așa cum am scris în ultima postare, cea de-a doua săptămână a fost tot una de evaluare, am ales activități asemănătoare și am adăugat altele de tip creativ și senzorial pe care uitasem, din neatenție, să le facem în prima săptămână.

Activitatea de mai jos a fost una de motricitate fină și a fost una din activitățile pregătite pentru stațiile de dimineață. Exercițiile de motricitate fină urmăresc dezvoltarea musculaturii degetelor, a forțeu acestora și a preciziei mișcărilor. Totodată ea implică și o capacitate crescută de coordonare și precizie a mișcărilor, fiind asociată adesea dezvoltării intelectuale a copilului.

Mai jos s-a urmărit prinderea cu penseta a pompoanelor și așezarea acestora în capace. Pentru un copil de 2-3 ani exercițiul acesta e unul dificil, dar și pentru unul de 3+ ani care nu a efectuat diverse tipuri de exerciții asemănătoare.

Deși activitatea era pentru cei de la grupa mijlocie, Iustin a participat și el la activitate.

Un alt tip de activitate care vizează motricitatea fină este coaserea cu șiret a unor forme din carton sau hârtie laminată. Norii i-am decupat din carton și i-am pictat, după care i-am perforat, iar fluturii sunt imprimați pe hârtie, laminați și decupați.

Ce îmi place la tipul acesta de activitate este că poți veni cu mii de variante de cusut, adaptate temei studiate acasă/clasă. Eu mă asigur că la fiecare temă avem forme de carton/hârtie laminată/fetru pe care Ecaterina, și mai nou, copiii de la grădiniță, le pot coase.

Din nou, acest tip de activitate dezvoltă răbdarea, coordonarea ochi-mână, precizia mișcărilor și reziliența.

Mai jos am pregătit o activitate matematică și o altă activitate de motricitate fină. Prima presupune asocierea numerelor de lemn (luate de la un puzzle de lemn) cu căsuțe care conțin numărul corespunzător de buline. Activitatea presupune și numărare. De aici am luat discul cu buline.

A doua activitate presupune înșiruirea unor bile pe sârmă plușată. Pentru că am dorit să includ și legumele în activitatea de recapitulare, am ales activitatea aceasta de înșiruire și creare a unui morcov din bile și sârmă plușată. La final capetele sârmei plușate se răsucesc. Cel mai bine pentru redarea imaginii unui morcov eeste să folosiți sârmă plușată verde și bile portocalii.

Plașe de modelaj a plastilinei: petale de flori și curcubeul.

Aici e sursa pentru planșa cu floarea, dar și o idee grozavă de utilizare a ei, pe care și eu am folosit-o în trecut cu Ecaterina.

Mai jos am lucrat pe fișa cu curcubeul și am reluat denumirile culorilor în engleză.

You can see the happiness in her eyes and the satisfaction. Sincer am privit mult la poza asta și nu pot spune decât că mă bucur enorm de bucuria ei de a lucra.

Aici găsiți o altă plașă pentru curcubeu, sursa celei pe care am lucrat noi nu o mai găsesc. Puteți însă ușor să realizați voi una asemănătoarea pe hârtie cu creioane/carioci și o puteți lamina. Cea a cărei sursa v-am indicat-o se poate folosi mai ales în activități de motricitate fină cu nasturi colorați, mărgele de sticlă sau bile de plastilină.

Am făcut și un suport pentru creioane și le-am propus copiilor o sortare a acestora pe culori.

Suportul e realizat din role de hârtie igienică (8 la număr). Rolele au fost învelite în fetru moale, fiecare in altă culoare, apoi le-am lipit între ele cu pistolul de lipit, le-am trasat forma fundului pe un carton gros, pe care ulterior l-am decupat, apoi l-am lipit tot cu pistolul de role. Partea de sus a suportului am acoperit-o cu bandă textilă adezivă.

Am făcut un sensory bin din semințe și ghinde și numere de lemn. Le-am amestecat pe toate, apoi le-am propus copiilor să găsească numerele în sensory bin și ulterior să asocieze numerele de lemn cu numărul corespunzător de ghinde găsite în sensory bin.

Dacă aveți dubii în folosirea unui sensory bin, v-aș sugera să le alungați, copii iubesc să descopere în sensory bin micile comori ascunse de voi. Și în plus conținutul unui sensory bin poate avea sute de alte variante de compoziție: de la semințe,la orez colorat de voi cu colorant alimentar sau tempera, la bile hidrofile, bile de sticlă, cereale, fulgi de cereale, conuri, jucării mici de lemn, poze, bilețele, figurine din fetru etc. Și e o cale foarte distractivă pentru copii să învețe noțiuni noi sau să recapituleze unele deja învățate.

Am reluat activitățile de viață practică: așezarea florilor în vază și udarea florilor din ghivechi. Materialele necesare acestor activități sunt așezate pe tăvițe pe rafturi: foarfece pentru tăierea cozilor florilor, carafă pentru turnarea apei în vazele de sticlă, burete pentru adunarea apei în caz că micuții varsă pe lângă și lavete pentru uscarea suprafeței udate (1 - la prima poza), stropitori, burete și lavete (2 - a doua poză). Aceste tipuri de activități țin de viața de zi cu zi și îl ajută pe copil să devină independent, dar îi și oferă bucuria de a contribui la treburile casnice și de a dovedi adulților că o pot face.

Sortarea obiectelor în funcție de forma geometrică. Piesele folosite sunt din jocul Tangram și cercurile dintr-o numărătoare. Vă recomand să vă jucați cu copiii cu piesele Tangram pentru că sunt versatile, putând fi folosite în varii activități: învățare culori/forme geometrice/mărimi, sortare pe culori, sortare pe mărimi, sortare pe forme geometrice, construcție figuri pe șablon după model, construcție figuri fără a fi așezate pe șablon, construcție figuri din imaginație.

Pictură :))

Construcție forme geometrice 2D din bețe și plastilină, folosind șablon. Aici este sursa pentru fișe.

Plastelina folosită este făcută de mine și colorată de copii. Puteți implica copiii în procesul de realizare a acesteia: este ieftină, ușor de realizat și foarte distractiv de creat. Eu am folosit rețeta următoare: 4 măsuri de făină, 1 1/2 de sare fină, 3 linguri de ulei, colorant alimentar/tempera, apă. Plastilina obținută se păstrează în cutii.

Acest exercițiu presupune recunoașterea numerelor și potrivirea unui număr corespunzător de clame cu funde pe ața zmeului. Activitatea îmbină numerele cu motricitatea fină. Ideea și zmeele sunt luate de aici, fișele le-am laminat, decupat, perforat, am prins frânghie; fundele le-am decupat, laminat și lipit pe clame de rufe.

Înșiruit mărgele pe codița șoricelului - un exercițiu grozav de numărare și motricitate fină.

Înșiruire vehicule pe sârmă plușată.

Fișe de prescriere cu vehicule.

Cred că în principiu am inclus majoritatea materialelor pe care am lucrat.

Sper că vă vor fi de folos,

Adina.

bottom of page