top of page

Lecții de artă. Van Gogh (1)


Plănuiam de ceva timp lecții despre artă cu Ecaterina, dar nu aveam pregătite materiale și idei. Până la urmă tot survolând internetul și căutând idei prin cărți, m-am decis să începem cu Van Gogh. De ce Van Gogh? Sincer, pentru că la vremea respectivă găsisem multe idei de activități pe marginea tablourilor lui. De abia după ce făcusem tema, mi-am ridicat întrebarea de ce nu am început cu pictori români. Dar urmează si lecțiile acelea, pe care și acum le mai pregătesc. Dacă aveți idei sau linkuri de activități (picturi, crafturi etc) pe marginea unot tablouri de pictori români vă rog să le împărțiți cu noi lasând un comentariu în subsolul paginii.

Revenind la temă, aici sunt cărțile și pachetul de cartonașe cu care am lucrat:

Am început cu lectura cărții Katie and the Starry Night de James Mayhew. Carte face parte dintr-o serie creată pentru familiarizarea și cunoașterea de către copii a unor artiști celebri. Tot ce pot spune despre modul în care a fost gândită și scrisă cartea e că e genial, inedit, pentru că face din cunoașterea artei o adevărată aventură!

Autorul și ilustratorul James Mayhew are o modalitate unică de a îi introduce pe copii în domeniul artei, creând un personaj, Katie, pentru care tablourile devin uși către lumile pictorilor. Nu doar uși către locuri imaginare, ci locuri reale în care Katie pășește, cunoaște diferite personaje și alături de care trăiește aventuri care mai de care mai interesante.

James Mayhew este un adept al capturării culorilor și formelor tablourilor originale, dar face și un pas înainte încorporându-le atât ca fundal, cât și ca personaje într-o poveste plină de peripeții.

În general cărțiile bune au o intrigă înșelător de simplă, însă ingenioasă. Katie împreună cu bunica ei vizitează galeria de artă pentru a vedea tablourile pictorului Van Gogh. Unul dintre ei este Noapte înstelată. Katie este fermecată de stelele care lucesc, încât nu se poate abține să întindă mâna spre tablou și să ia una dintre ele, pe care și-o va păstra în buzunar. Stelele din tablou sunt jucăușe și năzdrăvane și, înainte ca micuța Katie să-și dea seama, ele se rostogolesc afară din tabloul lor spre alte tablouri din apropiere. Katie apelează la ajutorul personajelor din tablouri pentru a restabili armonia din tabloul Noapte înstelată. Toate înainte de a se trezi bunica și înainte de a reveni gardianul muzeului.

După lectură i-am spus Ecaterinei că vom afla mai multe despre picturile din carte și pictorul lor, Van Gogh. Am trecut apoi la activități.

1. Prima activitate a fost una polivalentă: senzorială, creativ-artistică și de explorare a combinării culorilor. Am deschis cartea lecturată mai sus, am pus într-o tavă și o farfurie de plastic spumă de ras și culori galben și albastru acrilice. Am rugat-o pe Ecaterina să încerce să facă pe tava plină de spumă cerul din pictura Noapte înstelată folosind culorile pe care i le dădusem. Am luat o bucată de hârtie albă și am apăsat-o peste tăvița cu spumă colorată, după care am lăsat-o la uscat. I-a plăcut să se joace în spumă și după ce s-a jucat o vreme a descoperit singură ce se întâmplă dacă amesteci galbenul cu albastru.

Apoi Ecaterina a făcut o activitate artistică, un colaj din cartoane colorate și din bucata de hârtie imprimată pe spumă, care se uscase între timp. Eu am trasat pe cartonul negru forma chiparosului, iar ea l-a decupat și lipit. Colajul l-a completat desenând stelele cu creioane cerate.

Am luat mai demult o carte de colorat cu tablourile lui Van Gogh și acum ne-am folosit de ea. Cartea e pentru copii mai mari sau copii care au răbdare la colorat și sunt mai migăloși. Ecaterina nu e atrasă de colorat, ei i-am dat alte pagini de colorat mai puțin dificile, iar eu am încercat să colorez odată cu ea, dar în cartea de mai jos. Pagina de colorat pe care i-am dat-o ei, o puteți descărca de aici.

Am hotărât să folosim și plastilină pentru a face un colaj care să aducă a Noapte înstelată.

Acum când mă gândesc cred că se poate lucra și altfel, un pic mai ușor pentru cei mai mici. Se poate lista imaginea color sau alb/negru a tabloului Noapte înstelată, se laminează și se poate folosi pe post de planșă pentru plastilină pentru colaj. Puteți vedea ideea aici.

Sau puteți lista și lamina pictura de aici și să o folosiți tot ca plașă pentru plastilină.

La sfârșit am făcut puzzle-ul Noapte înstelată.

Dacă îl doriți, aici e sursa.

Alte idei de activități:

1. Puteți folosi plastilină fosforescentă sau argilă polimerică fosforescentă pentru a crea colajul cu Noapte înstelată, iar apoi să așteptați seara/noaptea și să observați cum lucesc în întuneric.

2. Sau să folosiți o planșă neagră laminată care să redea mai bine cerul nopții și plastilină albastră și galbenă pentru colaj.

3. Pictură pe folie de aluminiu cu bețioșoare ORL - ideea aici

4. Colaj cu mărgele colorate și steluțe - ideea o găsiți aici.

5. Pictură cu acuarele și creioane cerate - aici

Asta a fost prima parte a lecțiilor despre Van Gogh.

Următoarea lecție va fi despre tabloul cu florile-soarelui.

bottom of page