top of page

Tematică mărină. Săptămâna întâi.

Tema mării/oceanului și a animalelor care trăiesc în apa acestora mi se pare o temă foarte potrivită de explorat mai ales vara. Iar dacă incluzi și o ieșire la mare/ocean cred ca ai dat lovitura!

De îndată ce am adunat destule materiale pe tema aceasta, am și început-o. Materialele de regulă le adun de pe internet (fără să le mai știu sursa fiecăreia) și când consider că sunt destule, începem.

Din păcate nu reușesc să fiu mereu foarte organizată (așa cum aș vrea) și să-mi fac un plan/orar în legătură cu derularea activităților, să urmăresc ce activități pot include pentru motricitatea fină, pentru cea grosieră, ce activități matematice ar fi potrivite pentru temă ș.a.m.d. Uneori facem și activitățile spontan, alegem pe loc altceva decât mă gândisem eu inițial, lăsăm pe altă zi ce ne propusesem sau renunțăm la tot din diverse motive (lucru care pe mine nu ma bucură uneori foarte tare). Deși îmi place ordinea și îmi place să-mi pregătesc lecțiile de acasă așa cum făceam când predam, îmi place să mai și rupem rutina, să fim spontani și să avem libertatea de a alege altceva.

Lecțiile noastre încep de regulă cu citirea unei cărți pe tematica respectivă. Noi am început cu cartea Luna-Betiluna si Dora-Minodora în Țara lui Pește-Mămăligă-Prăpădește, ed.Paralela 45.

Cartea am văzut-o la Camelia pe blog http://www.micatelierdecreatie.ro/2012/07/activitati-pe-teme-acvatice.html. A durat ceva până când m-am hotărât să comand și eu cartea, pentru că din poze, nu mă convingea. Poate că nici după nu m-ar fi convins, însă am văzut reacția Ecaterinei la citirea cărții și entuziasmul ei și m-am răzgândit.

Cartea a scrisă într-un limbaj ludic, amuzant, adesea are și rimă și e simplă, but in a good way, în sensul că pune ideile într-un context simplu și potrivit pentru înțelegerea copilului. De ce spun asta? Pentru că am recomandat-o și la grădinița Ecaterinei și a avut succes la copilașii de acolo.

Am citit povestea și am urmărit călătoria păpușilor din râu în fluviu, deltă și apoi în mare. Evident pe parcursul călătoriei, păpușile întâlnesc tot felul de pești și animale marine. M-am folosit de poveste pentru a-i pomeni Ecaterinei de diferitele tipuri de habitat (râu, fluviu, mare) în care trăiesc peștii. I-am spus că unii preferă apa dulce, alții apa sărată de mare. Ca să înțeleagă ce e aceea apă dulce (pentru că apă sărată de la mare o gustase deja anul trecut), i-am oferit un pahar cu apă de izvor și unul cu apă în care am pus sare.

Am vrut să ne folosim apoi de o enciclopedie cu imagini ale peștilor pentru a-i arăta tipurile de pești pe care le descoperisem în carte și am luat Enciclopedia de la Aquila.

 

Cartea e bună pentru speciile de pești care trăiesc în mări și oceane, dar nu pentru cei din râuri, în sensul în care nu găsești informații despre aceia. În orice caz, enciclopedia e foarte folositoare și dacă cumva o găsiți la anticariate neapărat să o luați.

Așa că am studiat doar peștii din mare, folosindu-ne de enciclopedie. Am vrut sa-i spun pentru fiecare pește care trăiește în mare (din cei întâlniți în poveste, evident că nu toți) zona pe unde se găsește (lângă continentul X), dar nu era interesată. Așa că i-am propus o activitate artistică. Și-a ales doi pești pe care a dorit să-i reproducă, eu i-am trasat conturul peștilor, folosindu-mă de șablonul de lemn făcut pentru puzzle și am lăsat-o să picteze cum a dorit. I-au atras atenția Bibanul auriu și Peștele chirurg.

Iustin a vrut să picteze și el.

Când s-au uscat, eu am decupat peștii Ecaterinei, pentru că voiam să iasă frumos pentru colaj. Iar ea a decupat peștele pictat de Iustin, pentru că voia neapărat să decupeze. I-a lipit pe carton albastru ondulat (din Jumbo) si am adăugat alge, decupate din hartie colorata verde.

Mult aș fi dorit să găsim și cartea asta pentru lecțiile despre pești:

Imediat după aceea ne-am jucat cu plastilina și i-am propus să facem pești din carte, aceiași pe care îi alesese la pictat. Uneori are chef, alteori nu, de data asta a lucrat doar pe jumatate peștele, după care a modelat o prințesă. Eu mizam pe activitatea asta ca să ne mai reamintim și literele.

N-a prea ieșit, dar mai încercăm altă dată.

Am trecut apoi la o activitate de asociere pentru actualizarea denumirilor creaturilor marine. Am folosit aceeași enciclopedie și figurine din plastic luate din Jumbo (cele mari) și de la Safari.

La următoarea lecție am citit cartea Under the sea, ed. Usborne unde am văzut ce tipuri de pești și animale trăiesc în diferitele zone ale oceanului. Pentru o vizualizare mai clară puteți să-i oferiți imaginea asta:

Sau aceeași variantă de mai sus, dar de colorat:

https://www.etsystudio.com/listing/226158520/oceanic-zones-educational-clipart-earth

Puteți face și un experiment în care să reproduceți zonele oceanice într-un borcan.

Aici aveți ideea: https://www.icanteachmychild.com/make-ocean-zones-jar/

I-am dat apoi figurine, scoici, nisip kinetic și cartea Under the sea pe care am deschis-o la primele pagini și Ecaterina a reprodus scena în sensory bin.

Am discutat mai apoi despre anatomia peștelui. Am folosit Lecții de zoologie. Vertebrate de la ed. Gama care conține cartonașe în 3 părți cu anatomia diferitelor animale și puzzle-ul de lemn cu imaginea peștelui-arlechin pe care l-am făcut special pentru lecțiile despre pești.

Am discutat și despre cum respiră omul și cum respiră peștii (prin branhii). I-am citit apoi de pe primul set de cartonașe elementele din care e compus corpul unui pește. După care i-am dat al doilea set, pentru ca ea să facă asocierea.

Pentru a o ajuta să-și însușească și mai mult cunoștiințele, am rugat-o să asocieze piesele din puzzle-ul de lemn cu cartonașele.

Apoi am pregătit altă activitate artistică. Folosind șablonul, am desenat pe o bucată de carton (dintr-o cutie de pizza) forma unui pește, am decupat-o și i-am pus la dispoziție acrilice pentru a picta peștele-arlechin. După ce s-a uscat, i-a lipit un ochi mobil cu lipici și eu am desenat cu markerul liniile de pe corp și înotătoare.

Ca să introducem și numerele în activitățile despre pești am căutat imagini cu Unește numerele și am găsit imaginea unui pește cu numere până la 9, ceea ce era perfect și pentru temă și pentru că ea nu știe numerele decât până la 10.

O altă activitate matematică foarte inspirată, pe care am găsit-o pe internet conținea câteva planșe cu imaginea unei plaje. Fiecare planșă are câte un număr suprapus pe imaginea soarelui, iar copilul trebuie să așeze numărul corespunzător de scoici pe plajă. Puteți folosi scoici pe care le-ati adunat singuri sau dacă nu aveți, puteți lua de la Jumbo un coș cu scoici maricele la 10 lei.

Folosind aceleași scoici și nisipul kinetic am avut un alt sensory bin cu care s-a putut juca.

Am folosit apoi o plașă pe care am laminat-o și pe care ea a putut să modeleze plastilinași să acopere spațiile libere.

Am introdus apoi o activitate de asociere a cartonașelor cu animale marine și a figurinelor corespunzătoare.

Apoi am dat la o parte figurinele și i-am dat al doilea set de cartonașe pentru a face asocierea.

De la editura Aquila am folosit și cartea Delfini și balene. I-am citit din ea ce am considerat că ar fi potrivit pentru vârsta ei și ar putea înțelege: că delfinii și balenele nu pot respira în apă, că e nevoie să iasă la suprafața apei pentru a respira aerul, că respiră printr-o fosă nazală (delfinul) sau două (balena), că balenele pot cânta. Aici am ascultat cum cânta o balenă: https://www.youtube.com/watch?v=WabT1L-nN-E.

Cartea are și idei de proiecte pentru copii. Noi am ales prima propunere: caruselul cu delfini. Am copiat modelul delfinului folosind hârtie de calc, apoi l-am transpus pe carton albastru și i-am decupat. I i-am dat Ecaterinei să-i picteze folosind 2 nuanțe de albastru și una de gri și sclipici albastru și verde. După ce s-au uscat am lipit ochi mobili pe ei și i-am perforat în partea de sus a înotătoarei. Într-o altă zi vom finaliza și caruselul.

Am folosit matrițele pentru argilă polimerică cu tematică marină și plastelină de casă făcută din făină, sare, ulei, apă, colorant albastru și sclipici.

Cu vopseaua rămasă și cu forma de biscuiți am imprimat stele de mare pe carton albastru, am turnat lipici și am presarat nisip de mare.

Deocamdată mă opresc aici. Asta a fost prima săptămână a tematicii.

bottom of page