top of page

Activități de toamnă (3) Legumele

Săptămâna de după vacanță a continuat cu tematica de toamnă, iar subtema a fost Legumele de toamnă. Am selectat activitățile dintr-o multitudine de idei adunate în dosar și, un pic, sunt dezamăgită că nu am reușit nici măcar acasă, să fac cu Ecaterina mai multe din ele. Așa erau de frumoase!

Cărțile pe care le-am folosit sunt cele de mai jos:

1. Luni la centrele de dimineață am pus pe mese cărțile cu legume, pentru ca micuții să poată vedea unde cresc acestea și cum arată fiecare. Le-am dat câteva pagini cu imagini ale legumelor pentru a fi colorate.

Detaliu din cartea Plants feed me.

La aceeași masă au avut de cusut imagini ale diferitelor legume.

La cercul de dimineață le-am prezentat copiilor legumele de toamnă, am observat culorile și formele, mirosul și am discutat despre locul unde cresc ele (în pământ, deasupra pământului).

2. Marți am pregătit activități practice și de artă. Copiii au pictat dovlecii și știuleți de porumb.

Cea de-a doua activitate a fost una practică: micuții au spălat cu periile legumele de plastic (găsiți de luat un set mare de legume de plastic la Jumbo cu 15 lei). Copiilor tare mult le place joaca asta cu apa!

La activitatea principală colegele mele au inițiat un joc de rol: La piață. Copiii au fost pe rând vânzător și cumpărător, așa cum au văzut la vizita făcută în piață cu săptămână înainte. Au exersat formulele de politețe, dar și numerele, pentru că au avut bănuți de hârtie cu numere.

În curte s-au jucat cu uneltele de grădinărit.

3. Miercuri le-am pregătit un sensory bin cu pământ, conuri de brad (în loc de copaci), ciupercuțe și dovleci făcuți din fimo/argilă polimerică, gărdulețe de lemn, cochilii de melc și altele.

Pentru că miercuri a fost sărbătoarea Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil le-am povestit copiilor despre ei și le-am oferit o icoană de colorat și o altă pe care trebuia să lipească pene pe aripile arhanghelilor.

La cercul de dimineață le-am pregătit atât celor mari (3-5 ani), cât și celor mici (2-3 ani) un cântecel cu dovlecei.

Am confecționat 5 dovlecei din hârtie gumată cu emoții diferite, apoi i-am lipit pe bețe. Mai întâi le-am cântat eu cântecelul; pe măsură ce cântam cântecul pentru fiecare dovlecel în parte, mimam și mișcarea corespunzătoare: de exemplu pentru dovlecelul morocănos, încrucișam mâinile pe piept și mă încruntam. Apoi îi așezam pe rând în coșulețul de carton de pe planșă. La sfârșit le-am pus la casetofon și cântecul de aici.

Cântecelul acesta a fost un exercițiu bun (chiar pe tematică) de repetat emoțiile și numerele în limba engleză.

4. Joi la centrele de dimineață copii au făcut exerciții matematice luate de aici.

Materialul nostru însă n-a fost lipit pe clamele de lemn, din lipsă de timp.

Cei mici au sortat fructele și legumele de toamnă, pe care le-au asociat apoi planșelor Fructe de toamnă și Legume de toamnă din mapa educativă pentru grădiniță Lumea vie de la editura Gama, pe care o puteți vedea prezentată pe îndelete pe blogul Cameliei. E foarte folositoare mapa. Și eu am cumpărat-o pentru activitățile de acasă.

A doua activitate matematică la cei mari a fost tot matematică: copiii au avut planșe laminate cu dovlecei și numere pe care au modelat din plastilină semințe în numerele corespunzătoare numerelor de pe dovlecei.

Materialele pot fi folosite în mai multe feluri.

Materialele pot fi descărcate gratis de aici (dați click pe poza de mai jos).

5. Vineri la centrele de dimineață copiii ai scos din dovlecei semințele; activitatea asta senzorială le-a plăcut foarte mult și în felul acesta au putut vedea și interiorul dovlecelului.

Cei mari au avut o activitate senzorială cu știuleți de porumb, care a fost un exercițiu bun de motricitate fină. La sfârșit au măturat boabele de pe jos, o altă activitate de viață practică (Montessori) numai bună de exersat.

La activitatea principală copiii au folosit semințele de dovleac pe planșele cu dovlecei și numere.

Cei mici au folosit aceleași semințe de dovleac pentru a le lipi pe șabloanele de dovleci.

Săptămâna următoare va fi despre florile de toamnă! Dar înainte, sper să vă pot scrie despre ce am făcut noi acasă în săptămâna cât am fost răciți.

bottom of page